Siirry sisältöön

20 hakutulosta

Ladattavilla hybrideillä hiilidioksidipäästöt ovat selvästi keskivertoa matalammat, joten niiden autovero on melko alhainen. Niiden hinta saattaa silti olla vielä bensiini- tai dieselmallia kalliimpi. Kalliissa autoluokissa ladattava hybridi on pienen CO 2 -päästön takia usein huomattavasti bensiini- tai dieselmallia halvempi.
Hybridiautoa ja ladattavaa hybridiautoa käsitellään omilla alasivuillaan. Sähköauton plussat: Ihanteellinen kaupunkiauto, hiljainen ja paikallisesti päästötön. Helppokäyttöisyys, pieni huollontarve ja pienet käyttökustannukset. Pieni CO 2 -päästö Suomen energiantuotantorakenteella, uusiutuvasti tuotetun sähkön käyttö mahdollistaa täysin päästöttömän autoilun.
Tällaisen auton sähköinen toimintasäde on yleensä selvästi ladattavaa hybridiä pidempi, ja polttomoottoria käytetään harvemmin.
Ladattavia autoja ovat täyssähköautot ja ladattavat hybridit. Täyssähköauto soveltuu parhaiten sellaiselle työntekijälle, jonka päivittäinen ajomatka ei ylitä auton toimintamatkaa. Täyssähköauto onkin parhaimmillaan kaupunkiajossa. Ladattava hybridi soveltuu myös pitkille työasiamatkoille, joskin hybridin energiatehokkuushyöty on suurimmillaan kaupunkiliikenteessä.
Ladattava hybridi Ladattavassa hybridiautossa on bensiini- tai dieselkäyttöisen moottorin lisäksi sähkömoottori. Ladattavan hybridin hankintahinta on usein vastaavaa tavanomaista polttomoottoriautoa suurempi.
Suurempi akkukapasiteetti tekee ladattavista hybrideistä kalliimpia, mutta niillä on mahdollista päästä reilusti alhaisempiin käyttökuluihin, silloin kun ajetaan pääasiassa sähköllä.
Sopisiko ladattava hybridi minulle? Ladattavia hybridejä on tarjolla kaikkiin tarpeisiin ja sellainen sopii käytännössä kenelle tahansa, myös pitkiä matkoja säännöllisesti ajaville ja haja-asutusalueilla asuville.
Ladattavat hybridit on varustettu Type 2 -latausliitännällä, jolla saavutetaan noin 4 kW:n latausteho. Tällöin lataaminen tyhjästä täyteen kestää muutaman tunnin. Joissakin hybrideissä on myös CCS-teholatausliitäntä, jolloin latausaika lyhenee merkittävästi. Täyssähköautot ottavat yleensä vastaan peruslatausta noin 11 kW teholla, jolloin latausaika on joitain tunteja.
Kylmäkäynnistys ei haittaa sähkömoottoria Lähes kaikissa täyssähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä on esilämmitys ja -jäähdytystoiminnot. Sisätilojen lämpötila on mahdollista esi-ilmastoida mukavaksi ennen liikkeelle lähtöä, usein ajastamalla mobiilisovelluksen kautta. Erillistä polttoainekäyttöistä lämmitintä ei tarvita.
Ladattava hybridi on muuten kuin tavanomainen hybridi, mutta sen akku voidaan ladata myös verkkosähköllä. Toimintamatka sähköllä on automallin mukaan 20–80 kilometriä, jonka ylittyessä ajoa voidaan jatkaa polttomoottorin turvin. Täyssähköauto sopii parhaiten työmatkaliikenteeseen tai kaupunkiajoon, joissa rajallinen toimintamatka ei yleensä haittaa.