Siirry sisältöön

25 hakutulosta

Suomessa EU:n päästökaupan piiriin kuuluu runsas puolet kasvihuonekaasupäästöistä. Viime vuosina huomio on Euroopassa kiinnittynyt erityisesti ilmastonmuutokseen ja kasvihuonekaasujen päästökauppaan. Kauppaa voidaan kuitenkin käydä myös muilla päästöillä, josta hyvä esimerkki on USA:ssa käytävä rikkidioksidipäästöjen kauppa.
Liikenne ja liikkuminen Liikenne aiheuttaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Liikenteen pakokaasupäästöt heikentävät lisäksi paikallisesti ilmanlaatua. Tämä korostuu etenkin runsasliikenteisillä kaupunkialueilla. Liikennejärjestelmän kehittämisessä julkisella sektorilla on ratkaiseva rooli.
Lisäksi suunnitelmassa kuvataan politiikkatoimien vaikutuksia muun muassa energiajärjestelmään, kasvihuonekaasupäästöihin ja nielujen aikaansaamiin poistumiin.
Kasvihuonekaasupäästöt Suomessa vuosina 1990-2023. Ota yhteyttä Lea Gynther johtava asiantuntija, Vaikuttavuus ja seuranta -tiimin vetäjä +358 (0) 9 6122 5044 Lähetä sähköpostia
Uusia toimia tarvitaan ilmastolain tavoitteiden saavuttamiseksi Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2035, jolloin Suomen päästöjen ja nielujen tulee olla tasapainossa, eli kasvihuonekaasupäästöt ovat enintään yhtä suuret kuin poistumat.
Hiilidioksidipäästöt Energiasektorin kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet, mutta sillä on edelleen merkittävä rooli Suomen kokonaispäästöjä tarkasteltaessa.
Suunnitelmassa kuvataan politiikkatoimien vaikutuksia muun muassa energiajärjestelmään, kasvihuonekaasupäästöihin ja nielujen aikaansaamiin poistumiin. Siinä arvioidaan myös suunniteltujen ja olemassa olevien politiikkatoimien vaikutusta tuleviin investointitarpeisiin.