Siirry sisältöön

26 hakutulosta

Bensiini Bensiini on fossiilinen uusiutumaton polttoaine. Siihen lisätään Suomessa etanolia tai muuta biokomponenttia, jotta liikennepolttoaineiden biovelvoitteet voitaisiin täyttää. 95 E10 sisältää enimmillään 10 tilavuusprosenttia etanolia, joka on useimpien nykyisten 2000-luvun bensiinimoottorien etanolipitoisuuden maksimisietokyky.
Bensiini (E0) 8,9 302 – Etanoli 5,8 45 – 91 70 – 85 % lignoselluloosasta Bensiini (E10) 8,6 – – Korkeaseosetanoli (E85) 6,3 – – Diesel (B0) 10,0 302 – Biodiesel (perinteinen FAME) 9,2 51 – 245 19 – 83 % (EU:ssa minimi 35 % **) määrittelemätön palmuöljy – biodiesel kasvi- tai eläinöljyjätteestä Uusiutuva diesel 9,4 15 – 223 26 – 95 % (EU:ssa minimi 35 % **) määrittelemätön palmuöljy
Ladattava hybridi Ladattavassa hybridiautossa on bensiini- tai dieselkäyttöisen moottorin lisäksi sähkömoottori. Ladattavan hybridin hankintahinta on usein vastaavaa tavanomaista polttomoottoriautoa suurempi.
Perinteisen bensiini- ja dieselauton lisäksi on saatavilla kaasuautoja, sähköautoja ja erilaisia hybridejä. Uusia flexfuel-autoja ei ole tällä hetkellä saatavilla, mutta käytettynä sellaisen voi löytää. Kullakin näistä on omat erityispiirteensä, jotka on hyvä tuntea autoa valittaessa.
Vaihtoehtoiset käyttövoimat työsuhdeautoissa Työsuhdeautoiksi kannattaa harkita myös muita kuin bensiini- tai dieselkäyttöisiä autoja. Tarjolla on nykyään ladattavia autoja ja kaasuautoja. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla voidaan vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja kasvihuonekaasupäästöjä.
Moottoritekniikka Moottoritekniikkaosiossa kerrotaan polttomoottoreista, bensiini- ja dieselmoottoreista, sähkömoottoreista sekä poltto- ja sähkömoottoreita hyödyntävästä hybriditekniikasta. Renkaat Renkaiden ominaisuudet ja ilmanpaine vaikuttavat vierintävastukseen, joka on yksi ajoneuvon polttoaineenkulutukseen keskeisesti vaikuttavista tekijöistä.
Moottoritekniikka Bensiini- ja dieselauto olivat pitkään käytännössä markkinoiden ainoat autotyypit, mutta viime vuosina tarjonta on monipuolistunut. Nykyään saatavilla on myös kaasuautoja, erilaisia hybridejä ja täyssähköautoja. Näihin puolestaan on tarjolla useita energialähteitä, jotka eroavat toisistaan muun muassa niiden sisältämän hiilen ja uusiutuvan energian määrässä.
Niiden hinta saattaa silti olla vielä bensiini- tai dieselmallia kalliimpi. Kalliissa autoluokissa ladattava hybridi on pienen CO 2 -päästön takia usein huomattavasti bensiini- tai dieselmallia halvempi. Akkujen takia ne ovat myös tavanomaisia hybridejä kalliimpia.
arvonlisäykseen eräillä sektoreilla Teräksen- sekä sellun- ja paperintuotannon ominaisenergiankulutus Henkilöliikenteen ominaiskulutus eri liikennemuodoilla Tavaraliikenteen ominaiskulutus eri liikennemuodoilla Ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2-päästöt käyttövoimittain Ensirekisteröityjen henkilöautojen polttoaineen keskikulutus Tietoja ensirekisteröidyistä henkilöautoista - Bensiini
Henkilöautoissa bensiini- ja dieselmoottoreille on omat määräyksensä, joiden tiukkeneminen vähentää päästöjä ja tuo uusiin autoihin entistä monimutkaisempaa tekniikkaa.