Siirry sisältöön

20 hakutulosta

Yhdistämällä auton käyttö joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kanssa saadaan säästöjä myös auton ylläpito- ja pääomakuluissa. Samalla säästetään ympäristöä ja myös liikenneturvallisuus kohenee. Rahamääräiset hyödyt ovat sitä suuremmat mitä raskaammasta ajoneuvokalustosta on kyse, mutta myös henkilöautoilijan kannattaa parantaa ajotapaansa. Säästö on yleensä 5-15 prosenttia.
Tiivis rakentaminen mahdollistaa myös kävelyn ja pyöräilyn, kun välimatkat ovat lyhyitä. Liikenneinfrastruktuurin ja -palvelujen tarjonnalla vaikutetaan liikenteen sujumisen ohella myös siihen, kuinka liikenne jakautuu eri liikennemuotojen kesken.
Kolme hyvää syytä kannustaa lapsia ja nuoria liikkumaan lihasvoimin: kävely ja pyöräily auttavat pysymään terveenä liikkuminen piristää mieltä ja auttaa keskittymään kunto nousee ja jaksaa paremmin.
Gerbyn laatukäytävän avajaiset 18.9.2023 5 • Puheita • Team Rynkeby • Aava-Kertun puput ja lampaat • Vaasan kävelyklubi • Mailattarien järjestämä lyöntipiste • Graffittilandia • Mini-Lifti • Liikenneturva • SPR nalle neuvola • Kävely ja pyöräily kierroksia 6 Auton vapaapäivä • Täysin ilmainen julkinen liikenne 22.9. • Vaasa haluaa kannustaa ihmisiä kestävään liikkumiseen • • Vaasassa
Kävely ja pyöräily ovat myös lapsille suositeltavia niiden terveyshyötyjen vuoksi. Omilla toimintatavoilla on myös tärkeä kasvatuksellinen merkitys – oma esimerkki on hyvä tapa kannustaa lapsiaan omaksumaan liikuntamyönteiset ja terveelliset liikkumistavat, myös arkiliikunnassa. Tehokkaimmillaan matkojen ketjuttaminen on yhdessä joukkoliikenteen kanssa.
Ensisijaisia kulkutapoja ovat kävely, pyöräily ja joukkoliikenne. Mikäli henkilöauton käyttö on välttämätöntä, kannattaa suosia autojen yhteiskäyttöä, kimppakyytejä, liityntäpysäköintiä ja taloudellista ajotapaa. Fiksua on valita mahdollisimman pienikulutuksinen auto, jossa voi käyttää myös tulevaisuuden polttoaineita.
Nuorten kyyditysmatkat ovat vähentyneet, ja nuorten itsenäinen liikkuminen mopoilla ja mopoautoilla on lisääntynyt, mikä samalla vähentää 15–17 -vuotiaiden nuorten jalankulkua ja pyöräilyä. Koululainen tekee kouluvuoden aikana noin 400 matkaa kodin ja koulun välillä. Samanaikaisesti jokainen koulunsa aloittava ikäluokka on vuosi vuodelta huonommassa kunnossa.
Nopeat kokeilut kävelyn- ja pyöräliikenteen kehittämisessä Osana Helsingin seudun kävelyn ja pyöräilyn nopeiden kokeilujen ohjelmaa toteutettiin kaksi kokeiluhakua, joissa kunnat hakivat rahoitusta kokeilujen toteuttamiseen. Valitut kokeilut liittyivät esimerkiksi katutilan viihtyisyyden ja turvallisuuden parantamiseen valaistuksen ja taiteen keinoin.
Lue lisää 6.4.2022 Helsingin seudun kunnat voivat hakea rahoitusta kävelyn ja pyöräliikenteen edistämiseen Helsingin seudun kunnat voivat hakea Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Väyläviraston myöntämää siemenrahaa hankkeisiin, joilla edistetään kävelyä ja pyöräilyä. Hakua koordinoivat HSL ja Motiva. Haku on auki 6.4–7.6.2022.