23 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
valmistuskustannuksiltaan edullinen polttoaine oikein käytettynä huoleton ja turvallinen Miinukset: uusiutumaton, fossiilinen polttoaine, jossa bio-osuus on rajallinen (max. 10 tilavuus-%, energiana noin 6,7 %) vanhemman auton käyttäjän on tiedettävä, soveltuuko E10 hänen autoonsa tulenarka Uusiutuvan energian osuus rajallinen Bensiinilitran energiasisältö (9 kWh/litra) on hieman pienempi kuin dieselin
lupaprosessi, kaavoitusmääräykset, rakennusjärjestys) edistämällä ja helpottamalla yksityisten kiinteistöjen latauspisteiden rakentamista (lupaprosessi, kaavoitusmääräykset, rakennusjärjestys) lisäämällä uusien käyttövoimien osuutta kunnan omasta ajokalustosta (täyssähköautot, ladattavat hybridit, kaasuautot) kannustamalla kuljetusalihankkijoita uusiutuvan energian käyttöön (uusiutuva diesel
Kannattaa mieluiten valita sellainen autotyyppi, jossa voi käyttää myös uusiutuvaa energiaa (korkeaseosetanoli, uusiutuva diesel, biokaasu, sähkö).
Lisäksi esimerkiksi rypsistä voidaan tehdä esteröintimenetelmällä biodieseliä (RME, rypsimetyyliesteri), jota puolestaan voidaan käyttää liikennepolttoaineena fossiilipohjaisen dieselin korvikkeena. Olkia ja viljan jyviä voidaan polttaa kiinteinä polttoaineina esimerkiksi maaseudun lämpökeskuksissa ja pientaloissa niiden polttamiseen soveltuvissa kattiloissa.
Aurinkosähkösanasto Termit ja lyhenteet Aggregaatti: Sähköä tuottava laite, joka käyttää yleensä nestemäistä polttoainetta (esimerkiksi bensiiniä tai dieseliä). Aurinkoenergia: Auringosta peräisin olevaa energiaa, joka tulee maapallolle säteilynä eri aallonpituuksilla: pääasiassa näkyvänä valona, ultraviolettisäteilynä, infrapunasäteilynä ja lämpösäteilynä.
Lähes kaikkialla maailmassa on saatavilla polttoainetta sekä diesel- että bensiinikäyttöisiin autoihin. Polttomoottoriautojen käytön jatkumiselle nähdään kuitenkin useita esteitä, kuten öljyvarojen rajallisuus ja pakokaasupäästöjen myrkyllisyys. Useimmissa EU-maissa autojen ja polttoaineen verotus ohjaakin kuluttajia valitsemaan entistä vähemmän kuluttavia autoja.
Nestekaasua syntyy bensiiniä ja dieseliä jalostettaessa öljyn keveimmistä jakeista ja maakaasusta poistettavista raskaimmista jakeista. Kylmissä maissa nestekaasu on propaania, lämpimämmissä maissa usein propaanin tai butaanin seos. Bensiinimoottorin muuttaminen nestekaasulle on varsin yksinkertaista.
Diesel voim. kaikille CO PM NO x HC + NO x Euro 5 1/2011 500 mg/km 5 mg/km 180 mg/km 230 mg/km Euro 6 9/2015 500 mg/km 5 mg/km 80 mg/km 170 mg/km Hiilidioksidi, CO 2 Polttoaineiden palamisessa syntyy paikallisten päästöjen lisäksi hiilidioksidia (CO 2 ), joka luokitellaan kasvihuonekaasuksi.
Sähköauton energiakulut ovat noin 4,0 €/100 km (sähkönhinnalla 0.20 €/kWh ja 20 kW:n sähkönkulutuksella) ja noin 7,0 €/100 km (sähkönhinnalla 0.35 €/kWh ja 20 kW:n sähkönkulutuksella), joten se on kuluiltaan selvästi edullisempi kuin dieselauto, jolla energiakulut ovat noin 11,20 €/100 km (dieselin hinnalla 1,90 € ja 5,9 litran kulutuksella).
LIIKENTEEN UUSIUTUVAT NESTEMÄISET POLTTOAINEET Liikenteen uusiutuvat nestemäiset polttoaineet korvaavat fossiilista bensiiniä ja dieseliä.