Siirry sisältöön

26 hakutulosta

Aggregaatti on laite, joka tuottaa sähköä esimerkiksi bensiini- tai dieselmoottorilla. Aggregaatilla voidaan tuottaa sekä tasa- että vaihtosähköä eri jännitetasoilla.
Niinpä sähkökäyttöiset kulkuneuvot luokitellaan virallisesti nollapäästöisiksi, vaikka todellisuudessa esimerkiksi sähköauton lataamisesta aina aiheutuu ilmakehään päästöjä – tosin vain murto-osa vastaavaan bensiini- tai dieselautoon verrattuna. Julkisten hankintojen kautta voidaan myös edistää uusiutuvan energian käyttöä liikenteessä.
Energiamerkinnän päästöluokat ja niitä vastaavat polttoaineenkulutukset bensiini- ja dieselautoilla. Energiamerkissä on myös automallin typen oksidi-, hiukkas-, hiilivety-, häkä- ja hiukkaspäästöt. Lisäksi automallille on laskettu arvio vuotuisesta polttoainekustannuksesta (18 000 km/vuosi). Energiamerkintä sisältää myös kunkin autoversion vuotuisen ajoneuvoveron määrän.
Sähkömoottorilla varustettujen hybridien energiavarastojen lataaminen ulkopuolisesta lähteestä parantaa myös energiatehokkuutta, sillä sähkömoottorin hyötysuhde on merkittävästi parempi kuin bensiini- ja dieselmoottorin.
Paineilmamoottorin hyötysuhde toki on huomattavasti parempi bensiini- tai kaasumoottoriin verrattuna, mutta toimintamatka jää hyvinkin lyhyeksi.
Suomalaiset maksavat dieselautoista edelleen vuotuista käyttövoimaveroa, mutta hankintahinnan vero määräytyy nyt hiilidioksidipäästöjen mukaan, mikä on kaventanut monissa automalleissa bensiini- ja dieselmallien hintaeroa.
Bensiinimoottorin energiatehokkuuden parantaminen Koska bensiini on peräisin suurimmaksi osaksi uusiutumattomista luonnonvaroista, on tärkeää että autojen kulutuksen pienentämiseen tähtäävä kehitystyö on jatkuvaa.
FlexFuel antaa valinnanvaraa Useampaa polttoainetta käyttävät autot ovat tavallisia bensiini- ja dieselautoja harvinaisempia. Aikaisemmin niiden tekniikka oli perusautoa monimutkaisempaa, mikä myös korotti niiden hintaa. Vaihtoehtoisen polttoaineen saatavuuskaan ei ole aina ollut niin turvattua kuin on odotettu.
Biometaani on merkittävästi edullisempaa kuin bensiini, mikä tekee siitä taloudellisesti kannattavan valinnan. Kuitenkin pitkän matkan kuljetuksissa tai alueilla, joilla tankkausasemien määrä on rajallinen, käytettävyys voi olla rajoitetumpaa. “Toisaalta raskaat ajoneuvot ovat keskeisessä roolissa tavaraliikenteessä erityisesti pitkien välimatkojen maissa, kuten Suomessa.
Lisäksi vapaan autoedun käyttövoimakustannusten osuudesta tehdään täyssähköautoilla vähennys, jonka suuruus on 120 euroa kuukaudessa, sillä sähköauton käyttövoimakustannukset ovat huomattavasti bensiini- ja dieselautoja edullisemmat. Vapaan edun ladattavien hybridien käyttövoimakustannusten osuudesta tehdään vastaava vähennys, jonka suuruus on 60 euroa kuukaudessa.