Siirry sisältöön

264 hakutulosta

Sähkön ja lämmön tuotanto Päästövähenemä 200 50 100 0 0 2018 2019 2020 2021 2022 Kuva 4.
Esimerkiksi Naantaliin rakennetaan raskaalle kalustolle sähkön ja biometaanin jakeluasema palveluineen. Etelä- ja Keski-Suomessa testataan sähkö- ja biokaasukuljetuksia metsä- ja elintarviketeollisuudessa, ja Lapissa kokeillaan sähköistä puutavara-autoa metsäteollisuuden kuljetuksissa arktisissa olosuhteissa.
Katselmus nosti öljyn vaihtoehdoksi sähkön. – Suomeen rakennetaan paljon uusia tuulivoimaloita, sähköntuotantokapasiteetti kasvaa koko ajan ja öljyn hinta tulee todennäköisesti kallistumaan. Sähkö on meillä varmastikin tulevaisuuden ratkaisu.
Tavoitteeseen pääsemiseksi uusiutuvan sähkön tuotantoa kilpailutettiin loppuvuodesta 2018 uuden tuotantotukilain mukaisesti. Energiavirasto järjesti teknologianeutraalin tarjouskilpailun 1,4 terawattitunnin tuotannosta.
Tuottaja tarvitsee tietoa muun muassa näiltä aihealueilta: tarvittavat luvat tuet verotus verkkoon liittämisen vaatimukset ja käytännöt sähkön myynti ja velvoitteet sähkömarkkinoilla. Selkeintä on hankkia pientuotantolaitteisto "avaimet käteen" palveluna, jolloin vastuu asennuksesta ja laitteistosta on yhdellä taholla".
Sähköauton sisätilojen lämmitys tapahtuu akusta saatavalla sähköllä. Sähköauto ei tuota hukkalämpöä kuten polttomoottoriauto. Mitä lämpimämpänä sisätiloja pidetään, sitä vähemmän sähköä jää käytettäväksi ajamiseen. Tavallisessa arkikäytössä tämä ei ehkä ole ongelma, mutta pidemmillä matkoilla asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
Sähkön huippukulutustunnit ovat tavanomaisesti arkiaamuisin ja -iltaisin ennen ja jälkeen työpäivän.
Turvaominaisuuksiin kuuluu, että latauspistorasiassa on sähköä vain, kun auto liitettynä ja sähköiset suojalaitteet estävät sähkön syötön vikatilanteissa. Latauslaitteesta ei voi saada sähköiskua. Latauslaitteiden iskunkestävyys ja sääsuojaus testataan. Testatut laitteet kestävät normaalia käyttöä ja kolhuja eikä niihin mene vettä tai pölyä, joka voisi vahingoittaa laitetta.
Polttokennoautot Sähkön käyttäminen auton energiana vaatii joko sähkön varastoimista autossa tai sähkön johtamista autoon johtimilla. Sähköä voidaan myös tuottaa autossa polttokennossa monilla eri reaktioaineilla. Polttokennolla tarkoitetaan polttoainekennoa (Fuel Cell), jossa syntyy sähköenergiaa, kun reaktioaine reagoi hapen kanssa.
Energiahankkeen ansiosta Hes-pron kiinteistön primäärienergian kulutuksen arvioidaan laskevan 30 prosenttia. – Kaiken kaikkiaan kiinteistöstä tulee hiilinegatiivinen, kun sisäisten energiavirtojen ja aurinkopaneelien lisäksi kaikki ostettava sähkö on uusiutuvaa.