Siirry sisältöön

63 hakutulosta

Investointien rahoittaminen ilman merkittävää tukea valtiolta on riskialtista, mikä on todennäköisesti rajoittanut biokaasun laajamittaista käyttöönottoa. EU:ssa biokaasu nähdään osana energiamurrosta ja kiertotaloutta. “Green Dealissä ja Fit for 55 -paketissa on kohtia, joihin biokaasulla voisi vastata.
Biokaasu on ympäristöystävällistä energiaa Biokaasu sisältää metaania aivan kuten maakaasu ja sillä voidaan korvata maakaasua. Maakaasun metaanipitoisuus vain on biokaasua suurempi, noin 98 prosenttia. Jotta biokaasua voidaan käyttää polttomoottoreissa, siitä on poistettava vesi ja rikki.
Biokaasu on lisäksi uusiutuvaa energiaa. Biokaasua voidaan valmistaa monista raaka-aineista Biokaasutoiminnan kehittyessä kaasutankkausverkostolla on hyvät kehittymismahdollisuudet. Raaka-aineita biokaasun tuottamiseen on tarjolla runsaasti, eikä biokaasun tuotanto vaikuta ruuan tuotantoon. Periaatteessa kaikki orgaaninen aines sopii biokaasun raaka-aineeksi.
Biokaasun energiatehokkaat käyttöratkaisut Biokaasulaitos eli mädättämö on suuri investointi. Se on taloudellisesti kannattava vain isommille jätevedenpuhdistamoille. Pienemmät laitokset voivat valmistaa lietteistä biokaasua yhteismädättämöillä tai yhteiskäsittelylaitoksilla.
Henkilöautoliikenteen sähköistyessä nestemäisten biopolttoaineiden, biokaasun ja uusien sähköpolttoaineiden rooli korostuu jatkossa raskaassa tieliikenteessä, meriliikenteessä sekä lentoliikenteessä.
Energiatehokas lietteen käsittely ja biokaasun tuotanto Jäteveden sisältämää energiaa kannattaa ottaa talteen ja hyödyntää esimerkiksi mädättämällä sekä lämmöntalteenotolla. Suomessa noin 70 prosenttia puhdistamolietteestä mädätetään. Biokaasuntuotannolla on mahdollista kattaa noin 50–70 prosenttia prosessin energiantarpeesta.
BIOKAASU Biokaasun käyttöä on tarkasteltu sähkön ja lämmön tuotannossa sekä liikenteessä. Päästövähennysvaikutukset on esitetty kaikelle biokaasun käytölle yhteensä.
Esityksessä säädettäisiin kansallisen jakeluvelvoitteen soveltamisalan laajentamisesta biokaasuun ja muuta kuin biologiasta alkuperää oleviin uusiutuviin nestemäisiin ja kaasumaisiin polttoaineisiin. Lisäksi saatettaisiin voimaan RED II -direktiivin mukaiset tietyistä raaka-aineista tuotettujen biopolttoaineiden, biokaasun ja bionesteiden osuusrajoitukset.
Biokaasun potentiaalisin käyttökohde on liikenteen biokaasussa, koska silloin siitä saa parhaan hinnan.
Tämä vastaa non 725 MWh energiaa, jolloin kunta voisi ostaa Metenerin selvityksen mukaiselta keskikokoiselta biokaasulaitokselta noin 30 % sen tuottamasta biokaasusta, jos kunta muuttaisi kuljetuksensa esim. kilpailutuksen kautta kulkemaan biokaasulla. Lisäksi yksi biokaasun hyödyntämiskohde on öljylämmityksen korvaaminen biokaasulla joissakin kohteissa.