11 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Hybridiautossa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyntiaikaa. Lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan.
Moottorin esilämmitys parantaa myös matkustusmukavuutta ja liikenneturvallisuutta. Kylmäkäynnisteisen moottorin hukkalämpö kuluu ensisijaisesti moottorin noin 100 kg massan lämmittämiseen. Jäähdytysnesteeseen lämpöä johtuu viipeellä. Ajoneuvon matkustamon lämmitysjärjestelmä ottaa tarvitsemansa lämmön pääosin jäähdytysnesteestä.
Motivan lokakuussa 2013 julkaistussa oppaassa (Vältä kylmäkäynnistystä, muista esilämmitys). TUTKIMUSRAPORTTI VTT-R-06328-13 5 (31) 3 Kohteen kuvaus 3.1 Katsaus esilämmityslaitteisiin Tehokkain tapa esilämmittää auton polttomoottoria kylmissä olosuhteissa on lämmittää sen jäähdytysnestettä.
Esilämmitä moottori kylmällä Moottorin esilämmitys kannattaa aloittaa jo, kun ilman lämpötila laskee nolla-asteeseen. Lämmitysajan määrittämiseen on suositeltavaa käyttää ajastinta tai etäohjausta, jolla vältetään turhaa energiankulutusta (ks. tarkemmin Moottorin esilämmitys ).
Moottorin esilämmitys vähentää polttoaineenkulutusta, ja ensimmäisten kilometrien ajon aikana syntyvät pakokaasupäästöt vähenevät murto-osaan kylmäkäyttöön verrattuna. Lämpimänä käynnistettävä moottori myös kuluu vähemmän ja tuottaa nopeasti lämpöä tuulilasille ja matkustamoon.
Taajuusmuuttajalla akuston sähköenergia muunnetaan moottorille sopivaan muotoon ja lisäksi sillä säädetään muun muassa moottorin kierrosnopeutta. Sisäänrakennettu laturi muuntaa peruslatauksessa käytetyn vaihtosähkön akulle sopivaksi tasasähköksi. Matalajännite- eli 12V akku antaa sähköä muun muassa auton ajovaloja, äänetoistoa ja ilmanvaihtoa varten.
Moottorin esilämmitysaika riippuu lämmittimen tyypistä Auton esilämmitys vähentää päästöjä ja polttoaineenkulutusta, mutta sitäkään ei kannata pitää turhaan päällä. Tarvittava esilämmitysaika kannattaa säätää ulkolämpötilan mukaan ajastimella. Moottorin esilämmitysaika riippuu lämmittimen tyypistä. Lohko- tai letkulämmitintä tarvitaan kovillakin pakkasilla enintään kaksi tuntia.
Mikäli välttämättä joudut liikkumaan autolla: Vältä liian pitkää moottorin esilämmitysaikaa. Pyri ajoittamaan esilämmitys ja liikkeellelähtö kulutushuippujen ulkopuolelle. Siirrä sähköauton akun lataus yöaikaan. Älä käytä auton sisätilan lämmitintä. Onko kotisi talvikunnossa?
Luonnollisia keinoja • • • • Oikein mitoitetut sähkömoottorit ja vaihtamalla vajaalla kuormalla käyvät sähkömoottorit pienempiin Estämällä muuntajien ja sähkömoottoreiden tyhjäkäynti Sammuttamalla laitteet (esim. hitsauskoneet), kun niitä ei käytetä Vaihtamalla induktiomoottorit synkronoituihin moottoreihin Keinotekoisia keinoja • • Kondensaattoripankki Synkronoimattomien moottoreiden