27 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Kestävät julkiset hankinnat Julkinen sektori hankkii tavaroita ja palveluja vuosittain noin 47 miljardilla eurolla. Määrä on noin 20 prosenttia bruttokansantuotteesta. Julkisella sektorilla onkin sekä mahdollisuus että velvollisuus käyttää tätä valtavaa ostovoimaansa viisaasti tekemällä kestäviä ja vaikuttavia hankintoja.
Kestävät julkiset hankinnat auttaa hankintaprosessissa: Kestävät julkiset hankinnat Valaistushankinnan kannattavuutta voi vertailla VALTTI-elinkaarilaskurilla, jos tämän hetkisen valaistuksen kustannukset ovat tiedossa ja uudesta vaihtoehdosta on alustavat tiedot. Vertailutyökalu on läpinäkyvä ja tasapuolinen kaikkia laitetoimittajia kohtaan.
Energiatehokkaat hankinnat -verkkokurssi Motivan verkkokurssialustalla on julkaistu vuonna 2021 koulutus energiatehokkuuden huomioimiseen julkisissa hankinnoissa. Verkkokoulutus on tarkoitettu julkisia hankintoja tekeville sekä niitä suunnitteleville henkilöille.
Julkisen sektorin hankinnat ovat suuria. Sen merkitys markkinavaikuttajana on huomattava silloin, kun markkinoille pyritään saamaan energia- ja materiaalitehokkaita tuotteita sekä tuotteita, joilla on vähemmän haitallisia ympäristövaikutuksia. Julkisella sektorilla on sekä mahdollisuus että velvollisuus käyttää tätä valtavaa ostovoimaansa viisaasti.
Lue lisää 6.5.2024 Vastuullisuuskriteerien päivitys eläinperäisten tuotteiden hankintaan käynnistyy Julkisilla elintarvike- ja ruokapalveluhankinnoilla on suuri vaikutus kestävän ruokajärjestelmän rakentamisessa.
Julkisen sektorin energiatehokkuussuunnitelma Julkisen sektorin energiatehokkuussuunnitelma ja sen toteuttamiseen laaditut ohjeet ja työkalut on tarkoitettu ensisijassa julkisen sektorin käyttöön, mutta ohjeistusta voivat hyvin käyttää myös muut.
Energian hankinta Valtioneuvoston periaatepäätöksessä kannustetaan julkista sektoria hankkimaan uusiutuvilla energialähteillä tuotettua energiaa. Periaatepäätöksen tavoitteet ovat valtion hankintayksiköille sitovia ja muille julkisille hankkijoille suosituksia.
Viesti hankinnan tuloksista Hankinnan tuloksista kannattaa aina viestiä sekä sisäisesti että ulkoisesti. Ulkoiseen viestintään soveltuu usein kunnan tai muun julkisen organisaation omat verkkosivut tai paikallislehti.
Yhdessä nämä organisaatiot muodostavat ainutlaatuisen yhteenliittymän, joka auttaa suomalaisia julkisia hankkijoita toteuttamaan entistäkin vaikuttavampia hankintoja, luoden samalla edellytyksiä kestävän liiketoiminnan kasvulle. KEINO-osaamiskeskus tekee tiivistä yhteistyötä Suomen ensimmäisen kansallisen julkisten hankintojen strategian eli Hankinta-Suomen kanssa. Miten?
Yhdessä nämä organisaatiot muodostavat ainutlaatuisen yhteenliittymän, joka auttaa suomalaisia julkisia hankkijoita toteuttamaan entistäkin vaikuttavampia hankintoja, luoden samalla edellytyksiä kestävän liiketoiminnan kasvulle. KEINO-osaamiskeskus tekee tiivistä yhteistyötä Suomen ensimmäisen kansallisen julkisten hankintojen strategian eli Hankinta-Suomen kanssa. Miten?