Siirry sisältöön

6 hakutulosta

Vähähiilisyydessä tulee direktiivit vastaan ja pitää päästä tiettyihin tuloksiin. Esimerkiksi kaukolämmössä, lämmitysjärjestelmissä, ilmanvaihdossa, rakentamisessa “, pohtii Aleksi. Energiamurros ja vähäpäästöinen energiatuotanto on Aleksille merkityksellinen asia. “Maapallo ei ole mennyt hyvään suuntaan.
Esimerkiksi puhtaista ajoneuvoista annetussa direktiivissä (2009/33/EY) säädetään erityisestä menetelmästä, jolla arvioidaan polttoaineenkulutukseen, kasvihuonekaasuihin ja hiukkaspäästöihin liittyviä kustannuksia tieliikenteen moottoriajoneuvojen hankinnoissa.
Tähän vaikuttavat monet asiat, kuten esimerkiksi poliittisten päättäjien päätökset, kuka lähtee valmistamaan ja käyttämään vetyä, investoinnit, lainsäädäntö, regulaatio ja direktiivit. Vedyn parissa voi tehdä merkityksellistä työtä ilmastonmuutoksen ehkäisyssä ihan konkreettisesti.
Tämän työn raamittaa tiukasti ohjeistettu lainsäädäntö ja direktiivit. OAMK:ssa seurataan tiiviisti myös lainsäädännön muutoksia. Uusi rakentamisen lainsäädäntö on tulossa voimaan tammikuussa 2025, tämäkin tulee heijastelemaan koulutukseen.
Edelliset Motivan kriteerit ja ohjeet tälle hankintakategorialle on julkaistu vuonna 2019, ja ne eivät ole ottaneet huomioon esimerkiksi vuonna 2021 voimaan tullutta puhtaiden ajoneuvojen direktiiviä ja sitä toimeenpanevaa lainsäädäntöä.
Vähähiilisyydessä tulee direktiivit vastaan ja pitää päästä tiettyihin tuloksiin. Esim. kaukolämmössä, lämmitysjärjestelmissä, ilmanvaihdossa, rakentamisessa.“ Kari Heiskari, LVI-alan lehtori ja tutkintovastaava, ja Jukka Ylikunnari, energiatekniikan lehtori, opettavat Oulun ammattikorkeakoulu OAMK:ssa.
1