Siirry sisältöön

89 hakutulosta

. • Teollisuuskohteille hyväksyttyjen työkustannusten enimmäismäärä on 5 % kohteen energia- ja vesikustannuksista. Pilotointiin hyväksyttävien kohteiden energia- ja vesikustannusten on oltava vähintään 40 000 €/a.
Mutta ajatusten vaihto ja verkostoituminen energia-alan toimijoiden kanssa on ollut antoisaa, Boliden Kevitsan Pietilä jatkaa. Teksti: Matti Remes Palaa otsikoihin
Uutuusarvon lisäksi arviointikriteerejä ovat muun muassa energia- ja ilmastovaikutukset Tuen myöntäminen perustuu kokonaisharkintaan ja hankkeiden väliseen vertailuun, jossa arvioidaan erityisesti hankkeeseen sisältyvän teknologian uutuusarvoa. Lisäksi arvioinnissa huomioidaan hankkeen toteutettavuus, tuotettava energiamäärä, kustannustehokkuus sekä muut vaikutukset.
kustannuslaskentaohjelma (xls) (2.1 MB) © Juha Laitila, Metsäntutkimuslaitos, Joensuun tutkimuskeskus Rankahakkeen kustannuslaskentaohjelma (xls) (83.5 KB) © Juha Laitila, Metsäntutkimuslaitos, Joensuun tutkimuskeskus Laskuri kuljetustapojen vertailuun: Hakerekkojen kustannusvertailu (xls) (656 KB) © Jarno Föhr & Kalle Karttunen, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Asuinrakennusten energia
Arvioinnissa otetaan huomioon hankkeiden: energia- ja päästövaikutuksia, kustannustehokkuutta, toteutettavuutta, teknologian tai hankkeen monistettavuutta sekä hankkeiden muita vaikutuksia. Hakemusten on myös noudatettava ”ei merkittävää haittaa” -periaatetta, eli investointien täytäntöönpanon ei saa aiheuttaa merkittävää haittaa ympäristötavoitteille.
Energianeuvoja auttaa kuntalaisia asumismuodosta riippumatta energia-asioissa. Viime vuoden kysytyimpiä aiheita olivat erilaiset lämpöpumput, aurinkopaneelit ja tuet. Energianeuvoja kirittää myös kuntia ja pk-yrityksiä kohti energia- ja ilmastotavoitteita tukemalla energiatehokkuussopimuksien toteuttamista ja energiakatselmuksien käynnistämistä.
Lainsäädäntö Laki ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa Laki ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa (1509/2011) koskee ajoneuvojen ja henkilökuljetuspalvelujen hankintaa.
Hakemusten vertailussa tarkastellaan erityisesti hankkeiden energia- ja päästövaikutuksia, kustannustehokkuutta, toteutettavuutta, hankkeisiin sisältyvän teknologian uutuusarvoa, teknologian tai hankkeen monistettavuutta sekä hankkeiden muita vaikutuksia.
Energiansäästö tärkeää, mutta investointipäätökset venyvät Lainanottoa edellyttäviä suuria energiainvestointeja kotitaloudet eivät ole tällä hetkellä valmiita tekemään, ilmeni Motivan energia-asenteita selvittävässä kyselyssä.
Lisäksi perustetaan hiilirajamekanismi (CBAM) suojelemaan EU:n teollisuutta hiilivuotoa vastaan sekä luodaan sosiaalinen ilmastorahasto torjumaan energia- ja liikenneköyhyyttä. Neuvoston on vielä hyväksyttävä lakitekstit virallisessa kokouksessaan. Sen jälkeen ne julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä, jonka jälkeen lait tulevat voimaan 20 päivää myöhemmin.