15 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Kävelyn ja pyöräilyn pitää olla kuntalaisille helppoa, turvallista ja mahdollisimman mukavaa”, toteaa Helsingin seudun liikenteen (HSL) liikennejärjestelmäasiantuntija Mette Granberg .
Tutustu Raision kaupungin ympäristöohjelmaan kaupungin verkkosivuilla Tutustu Raision kaupungin kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan kaupungin verkkosivuilla Palaa otsikoihin
Siksi jokainen kunta voi lähteä rohkeasti mukaan osallistujaksi ja aktivoida omia asukkaitaan kokeilemaan kestäviä liikkumismuotoja eli kävelyä, pyöräilyä, julkista liikennettä, sähköpyörää tai kimppakyytiä arjen keskellä. – Monet kunnat ja kaupungit ovat ottaneet kestävän liikkumisen teemoja mukaan suunnitelmiin ja strategioihin.
Siksi jokainen kunta voi lähteä rohkeasti mukaan osallistujaksi ja aktivoida omia asukkaitaan kokeilemaan kestäviä liikkumismuotoja eli kävelyä, pyöräilyä, julkista liikennettä, sähköpyörää tai kimppakyytiä arjen keskellä. – Monet kunnat ja kaupungit ovat ottaneet kestävän liikkumisen teemoja mukaan suunnitelmiin ja strategioihin.
Kävely, pyöräily ja joukkoliikenne ovat paitsi edullisempia vaihtoehtoja kuin autoilu, myös ympäristöystävällisiä liikkumisvaihtoehtoja, joita suosimalla voi vähentää polttoaineiden kulutusta. – Suomessa liikutaan edelleen selvästi eniten henkilöautolla, myös muutaman kilometrin matkoja.
Esimerkiksi kävely, pyöräily, joukkoliikenne ja kimppakyydit ovat yleensä kustannus- ja energiatehokkaampia vaihtoehtoja kuin yksin omalla autolla liikkuminen. Liikkujan viikko haluaakin tukea muutama viikko sitten julkaistua Astetta alemmas -energiansäästökampanjaa. Myös Astetta alemmas korostaa arjen pieniä energiatekoja, kuten astetta kevyempää kaasujalkaa.
Lyhyillä matkoilla kävely ja pyöräily parantavat kuntoa ja samalla myös elämänlaatua. Sähköpyörällä 10–20 kilometrin pituinen työmatkakin voi sujua vaivattomasti.
Samaan aikaan tulee rohkaista yksityisajoneuvojen omistamisen vähentämistä parantamalla julkisen liikenteen, pyöräilyn ja kävelemisen infrastruktuuria. Laatia merituulivoiman tiekartta, jossa luodaan selkeä sääntelyjärjestelmä, ja asetetaan kunnianhimoiset tavoitteet ja käyttöönoton aikataulut. Kannustimia tulee harkita tarvittaessa.
Reilu kolmannes (35 %) suomalaisista oli vähentänyt autoilua ja sen sijaan lisännyt kestävää liikkumista kuten kävelyä, pyöräilyä tai joukkoliikenteellä kulkemista. Vuonna 2019 vastaavana ajankohtana autoilua vähentäneiden luku oli selvästi korkeampi (43 %).
Reilu kolmannes (35 %) suomalaisista oli vähentänyt autoilua ja sen sijaan lisännyt kestävää liikkumista kuten kävelyä, pyöräilyä tai joukkoliikenteellä kulkemista. Vuonna 2019 vastaavana ajankohtana autoilua vähentäneiden luku oli selvästi korkeampi (43 %).