13 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
PYÖRÄILY JA KÄVELY HSL Helsingin seudun liikenne ympäristöraportti 2014 Pyöräily ja kävely HSL:n strategisena tavoitteena on paitsi joukkoliikenteen edistäminen myös pyöräilyn ja kävelyn lisääminen. Pyöräilyllä on paljon potentiaalia seudun liikennejärjestelmän toimivuuden lisäämisessä sekä liikenteen haittojen vähentämisessä.
Tutustu Raision kaupungin ympäristöohjelmaan kaupungin verkkosivuilla Tutustu Raision kaupungin kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan kaupungin verkkosivuilla Palaa otsikoihin
Siksi jokainen kunta voi lähteä rohkeasti mukaan osallistujaksi ja aktivoida omia asukkaitaan kokeilemaan kestäviä liikkumismuotoja eli kävelyä, pyöräilyä, julkista liikennettä, sähköpyörää tai kimppakyytiä arjen keskellä. – Monet kunnat ja kaupungit ovat ottaneet kestävän liikkumisen teemoja mukaan suunnitelmiin ja strategioihin.
Siksi jokainen kunta voi lähteä rohkeasti mukaan osallistujaksi ja aktivoida omia asukkaitaan kokeilemaan kestäviä liikkumismuotoja eli kävelyä, pyöräilyä, julkista liikennettä, sähköpyörää tai kimppakyytiä arjen keskellä. – Monet kunnat ja kaupungit ovat ottaneet kestävän liikkumisen teemoja mukaan suunnitelmiin ja strategioihin.
Pyöräily on miellyttävä kulkumuoto kohtuullisilla etäisyyksillä. Kuten kävelykin pyöräily on terveellistä, minkä vuoksi pyöräilyyn kannattaa panostaa jo kansanterveydellisistä syistä. Pyöräily on myös saasteeton tapa liikkua kaupungeissa, joissa tyypillisesti on paljon ihmisiä moottoriliikenteen haitoille alttiina. Pyöräilyn lisääntyminen vähentää ruuhkia ja parantaa ilman laatua.
Lyhyillä matkoilla kävely ja pyöräily parantavat kuntoa ja samalla myös elämänlaatua. Sähköpyörällä 10–20 kilometrin pituinen työmatkakin voi sujua vaivattomasti.
Pyöräilyn kehittäminen tukee kaupungin hiilineutraaliustavoitetta. Kokeilulla on mahdollisuus kehittyä pysyväksi osaksi kaupunkikuvaa niin kesä- kuin talvikaudella, sanoo Haarte. Turun kaupunki pyysi tarjouksia ajalle 1.5.2018–30.4.2021, minkä jälkeen sopimusta on mahdollisuus jatkaa joko kolmella vuodella.
Samaan aikaan tulee rohkaista yksityisajoneuvojen omistamisen vähentämistä parantamalla julkisen liikenteen, pyöräilyn ja kävelemisen infrastruktuuria. Laatia merituulivoiman tiekartta, jossa luodaan selkeä sääntelyjärjestelmä, ja asetetaan kunnianhimoiset tavoitteet ja käyttöönoton aikataulut. Kannustimia tulee harkita tarvittaessa.
Reilu kolmannes (35 %) suomalaisista oli vähentänyt autoilua ja sen sijaan lisännyt kestävää liikkumista kuten kävelyä, pyöräilyä tai joukkoliikenteellä kulkemista. Vuonna 2019 vastaavana ajankohtana autoilua vähentäneiden luku oli selvästi korkeampi (43 %).
Reilu kolmannes (35 %) suomalaisista oli vähentänyt autoilua ja sen sijaan lisännyt kestävää liikkumista kuten kävelyä, pyöräilyä tai joukkoliikenteellä kulkemista. Vuonna 2019 vastaavana ajankohtana autoilua vähentäneiden luku oli selvästi korkeampi (43 %).