Siirry sisältöön

16 hakutulosta

Typen oksidien rajoittamiseksi tarvitaan kuitenkin varsin monimutkaista ja kallista tekniikkaa, esimerkkinä SCR-katalysaattori ja urearuiskutus, ja tämä heikentää jatkossa dieseleiden hintakilpailukykyä varsinkin edullisissa autoissa. Jos autossa on urearuiskutus, ureasäiliö joudutaan täyttämään aika ajoin.
Uusiutuvaa dieseliä käytetään myös normaalin fossiilisen dieselin joukossa seoksena; esimerkiksi Neste Pro Dieselissä on vähintään 15 prosenttia uusiutuvaa dieseliä. Neste Oy: Neste MY -asemat Maakaasu ja biokaasu Maakaasun ja biokaasun tankkausasemia oli kesällä 2019 Suomessa kaikkiaan 44 kpl.
Käyttöönottopäätös ei herättänyt juurikaan vastarintaa työntekijöiden keskuudessa, sillä asia nähdään myös terveys- ja työturvallisuuskysymyksenä, sillä uusiutuvan dieselin pienhiukkas- ja haitta-ainepäästöt ovat tavallista dieseliä pienemmät. Hiilidioksidipäästöjä polttoaineen vaihdos vähentää arviolta noin 240 000 kiloa vuodessa.
Jos taas kyseessä on toisen sukupolven biopohjainen dieselöljy (uusiutuva diesel), sitä voidaan käyttää yli 7 prosentin seoksena, usein jopa sellaisenaan (100 % seos). Suomen markkinoilla on jo nyt saatavilla 100-prosenttista uusiutuvaa dieseliä, mutta sen soveltuvuus autoon kannattaa tarkistaa maahantuojalta.
Markkinoilla on tarjolla korkeaseosetanolia, uusiutuvaa dieseliä ja liikennebiokaasua. Julkisten latauspisteiden määrä kasvaa jatkuvasti, joten ladattava auto – täyssähköauto tai ladattava hybridi – on yhä houkuttelevampi vaihtoehto.
Sähköbussien rinnalla on samassa linja-ajossa kaksi diesel-bussia, jotka toimivat referenssinä sähköbusseja vastaan kiinnittäen tulokset vertailua varten normaaliin diesel- kalustoon samassa käyttöympäristössä.
Ajoneuvojen määrä Bussit päästöluokittain 2013 1 369 8% 6% 1 451 21 % 54 (metroyksikköä) 132 118 Nox PM g/km g/km EEV diesel 6,49 0,068 Euro diesel 6 0,09 0,005 Euro diesel 2 12,86 0,213 Euro diesel 3 8,84 0,209 Euro diesel 4 8,36 0,112 Euro diesel 5 7,51 0,089 2014 54 (metroyksikköä) 124 (junayksikköä) 4 125 4 (junayksikköä) 61 % 2% 2% NOx=Typenoksidit PM=pienhiukkaset EEV: Enhanced
Plussat: luotettava ja helppokäyttöinen vaihtoehto kaikissa olosuhteissa muita vaihtoehtoja edullisempi hankintahinta (paitsi flexfuel, joka on samanhintainen) edullinen vaihtoehto pienillä ajomäärillä Miinukset: dieseliä suurempi energiankulutus ja CO 2 -päästö, sen takia myös suurempi polttoaineenkulutus ja vuotuisen ajoneuvoveron perusosa polttoaineen bio-osuus enintään 10 prosenttia
Lisäksi polttoaineen vaihto dieselistä biokaasuun vähentää hiilidioksidipäästöjä yli 1000 tonnia vuodessa. Vaasan kaupungin omien toimintojen energiankulutuksen hiilidioksidipäästöistä tämä vähenemä vastaa 6 prosenttia.
KRITEERIT VÄHÄPÄÄSTÖISILLE AUTOILLE Polttoaine/energialähde Hiilidioksidipäästö (CO2) EU-päästötaso bensiini- ja diesel (ml. hybridit) alle 100 g/km Euro 5 bifuel (kaasuautot) alle 150 g/km (maakaasulla mitattuna) Euro 5 flexifuel (etanoliautot) alle 150 g/km (bensiinillä mitattuna) Euro 5 Lisäksi: täyssähköautot täyssähkökäyttöiset tieliikennekäyttöön rekisteröidyt L5e, L 6e ja L 7e