Siirry sisältöön

5 hakutulosta

Yhä useampi automalli voi hyödyntää uusiutuvaa energiaa. Markkinoilla on tarjolla korkeaseosetanolia, uusiutuvaa dieseliä ja liikennebiokaasua. Julkisten latauspisteiden määrä kasvaa jatkuvasti, joten ladattava auto – täyssähköauto tai ladattava hybridi – on yhä houkuttelevampi vaihtoehto.
Myös automallin version eli alamallin valinta vaikuttaa kustannuksiin. Pienikulutuksinen perusversio säilyttää arvonsa paremmin kuin suuritehoinen ja kalliisti varusteltu versio, jolla myös polttoaine-, huolto- ja rengaskulut ovat yleensä suuremmat.
Plussat: hybriditekniikka alentaa kulutus- ja pakokaasupäästöjä taajama-ajossa alentaa melutasoa kaupunkiajossa toimii normaalilla, helposti saatavalla polttoaineella Miinukset: melko kallis hankintahinta ja rajallinen mallivalikoima toistaiseksi kokonaispaino nousee hieman ei säästä polttoainetta tasaisessa maantieajossa kaikkiin automalleihin ei saa vetokoukkua Käyttökokemukset hyviä
Euro-päästörajan voimaantulon jälkeen (uudet automallit) kaikkien ensirekisteröitävien autojen on mukauduttava siihen yleensä vuoden mittaisen siirtymäajan jälkeen. Nykyinen Euro-luokka henkilö- ja pakettiautoille on Euro 6. Raskaan kaluston voimassa oleva standardi on Euro VI.
Vähäpäästöiset autot Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) ylläpitämiltä sivuilta www.ake.fi löytyy EkoAKE-palvelu, jossa voi vertailla eri automallien ja moottorivaihtoehtojen polttoaineen kulutusta sekä hiilidioksidi- ja muita päästöjä. Trafi tuottaa tietokantaa yhdessä autojen maahantuojien kanssa.
1