Siirry sisältöön

15 hakutulosta

Typen oksidien rajoittamiseksi tarvitaan kuitenkin varsin monimutkaista ja kallista tekniikkaa, esimerkkinä SCR-katalysaattori ja urearuiskutus, ja tämä heikentää jatkossa dieseleiden hintakilpailukykyä varsinkin edullisissa autoissa. Jos autossa on urearuiskutus, ureasäiliö joudutaan täyttämään aika ajoin.
Uusiutuvaa dieseliä käytetään myös normaalin fossiilisen dieselin joukossa seoksena; esimerkiksi Neste Pro Dieselissä on vähintään 15 prosenttia uusiutuvaa dieseliä. Neste Oy: Neste MY -asemat Maakaasu ja biokaasu Maakaasun ja biokaasun tankkausasemia oli kesällä 2019 Suomessa kaikkiaan 44 kpl.
Diesel DICI+DPF Hyb. 2010 Hyb. Gasoline DISI Hyb. 2010 Hyb. Gasoline DISI Hyb. Gasoline PISI Hyb. Gasoline PISI Hyb. Conv. Diesel DICI TTW TTW Conv. Diesel DICI WTT WTT Conv. Diesel DICI+DPF Conv. Diesel DICI+DPF 2010 2010 Gasoline DISI Gasoline DISI Gasoline PISI Gasoline PISI 2002 Conv. Diesel DICI Conv.
Jos taas kyseessä on toisen sukupolven biopohjainen dieselöljy (uusiutuva diesel), sitä voidaan käyttää yli 7 prosentin seoksena, usein jopa sellaisenaan (100 % seos). Suomen markkinoilla on jo nyt saatavilla 100-prosenttista uusiutuvaa dieseliä, mutta sen soveltuvuus autoon kannattaa tarkistaa maahantuojalta.
Toistaiseksi perinteiset dieselbussit ja diesel-polttoneste ovat hallinneet markkinoita. Kaasubusseja on jo ollut käytössä jonkun verran. Markkinoille on nyt tullut entistä vähäpäästöisempiä ajoneuvoja ja myös hybridejä. Erilaisia biopolttoaineita on niin ikään tarjolla. Maa- ja biokaasu aiheuttavat vähemmän lähipäästöjä kuin diesel.
Markkinoilla on tarjolla korkeaseosetanolia, uusiutuvaa dieseliä ja liikennebiokaasua. Julkisten latauspisteiden määrä kasvaa jatkuvasti, joten ladattava auto – täyssähköauto tai ladattava hybridi – on yhä houkuttelevampi vaihtoehto.
Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –20 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 4 % (bensiini), 12 % (diesel) ja 9 % (E85). Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –7 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 3 % (bensiini), 8 % (diesel), 8 % (E85) sekä 10 % (hybridi).
Plussat: luotettava ja helppokäyttöinen vaihtoehto kaikissa olosuhteissa muita vaihtoehtoja edullisempi hankintahinta (paitsi flexfuel, joka on samanhintainen) edullinen vaihtoehto pienillä ajomäärillä Miinukset: dieseliä suurempi energiankulutus ja CO 2 -päästö, sen takia myös suurempi polttoaineenkulutus ja vuotuisen ajoneuvoveron perusosa polttoaineen bio-osuus enintään 10 prosenttia
Rudus Oy, Yhteenveto tuloksista Kiviaineksen lämmitys (Turbohöyryn korvaus) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 16 Nykyisen Turbon käyttövoiman vaihto uusiutuvaan dieseliin: Uusia laiteinvestointeja ei tarvittaisi. Edullinen muutos, jolla saavutettaisiin jopa 90 % CO2-päästövähennykset, mutta polttoaine on kalliimpaa. Kuuman veden tuotanto olisi edelleen yhteydessä Turbohöyryn tuotantoon.
Turbohöyry). v Nykyisen Turbon käyttövoiman vaihto uusiutuvaan dieseliin: Uusia laiteinvestointeja ei tarvittaisi. Edullinen muutos, jolla saavutettaisiin jopa 90 % CO2-päästövähennykset, mutta polttoaine on kalliimpaa. Kuuman veden tuotanto olisi edelleen yhteydessä Turbohöyryn tuotantoon.