Siirry sisältöön

7 hakutulosta

Arla on materiaalitehokkuuden sitoumuksensa puitteissa edistänyt pitkäjänteisesti materiaalitehokkuutta ja sitoutunut tavoitteeseen puolittaa ruokahävikki vuoteen 2030 mennessä. Yhteishyvä-aikakausmedia on tehnyt vuosina 2021–2022 kaikkiaan seitsemän ravitsemussitoumusta.
Elintarviketeollisuuden yrityksissä ruokahävikki väheni tehokkaimmin tilaus-toimitusketjun hallintaa kehittämällä sekä tuotantoprosesseja optimoimalla. Päivittäistavarakaupan yrityksissä valikoiman ja toimitusketjun hallinta sekä hukka- ja ilta-ale -käytännöt olivat tehokkaimpia toimia ruokahävikin vähentämisessä.
Konkreettisten ja helppojen tehtävien avulla opitaan energiansäästöstä, kierrätyksestä, vedenkäytöstä, ruokahävikistä ja viisaasta liikkumisesta. Kaikkien energia- ja ilmastoasioiden käsittelyyn konkretiaa kaipaavien kannattaa siis tarttua haasteeseen. Vuonna 2023 Agenttiseikkailu-verkkosivustoa tullaan päivittämään.
Lisäksi yritykset vähensivät ruokahävikkiä samana aikana lähes 12 miljoonaa kiloa. Materiaalitehokkuustoimilla yritykset raportoivat säästäneensä myös rahaa yli 17 miljoonaa euroa.
Ruokahävikki Alun perin syömäkelpoisen ruuan päätymistä roskiin tai biojätteeksi. Koko maailmassa noin 30 prosenttia tuotetusta ruoasta päätyy hävikkiin ja Suomessakin 10–15 prosenttia. Ruokajärjestelmä Ruokajärjestelmän vaiheita ovat alkutuotanto, jalostus, kauppa ja ateriapalvelut, kuluttajien toiminta, jätteiden käsittely sekä kuljetukset.
tavarakuljetuspalvelut • Henkilöautot • Laitehankinnat • Ruokapalvelut Kemikaalien ja haitallisten aineiden vähentäminen • Siivouspalvelut • Tutkimuskäsineet (PVC) • Ympäristömerkinnän kriteerien käyttö tuoteryhmissä, joille merkittyjä tuotteita saatavilla • Laboratoriokemikaalit ja laitteet • Muoviset hoitotarvikkeet kierrätyksen lisääminen • Suojaus- ja sidontatarvikkeet • Ruokapalvelut (ruokahävikki
Vuonna 2018 ei lainkaan ruokahävikkiä seuraavien osuus oli 10 %, vuonna 2022 vastaava luku oli 1 %. Keinot ruokahävikin vähentämiseen Millaisia keinoja käytätte ruokahävikin vähentämiseksi? 1% 6% 92% Hävikin mittaus 1% 1% 9% 15% 8% 8% 90% 83% Viestintä asiakkaille Kyllä Viestintä ja koulutus henkilökunnalle Ei En osaa sanoa 83% Muu, mikä?
1