Siirry sisältöön

21 hakutulosta

Aloitteentekijänä hankkeessa voi toimia yhtä hyvin taloyhtiön hallitus tai isännöitsijä kuin sähköauton hankintaa harkitseva osakaskin. Päätöksenteko ja rakentamisen kustannusten jakautuminen voivat vaihdella taloyhtiöittäin huomattavastikin.
Esimerkiksi Suomessa tyypillisesti myytävän pienen keskikokoluokan auton elinkaaripäästöt ovat alhaisimmat sähkökäyttöisenä, vaikka sähköauton tuotannossa syntyy polttomoottoriautoa enemmän päästöjä.
Arjen älykäs sähköautoilu -hanke kokoaa vastauksia kysymyksiin, jotka liittyvät esimerkiksi sähköauton hankintaan, lataamiseen, käyttötapoihin tai kierrättämiseen. Lisäksi hankkeessa kerätään tietoa työsuhdeautoilusta sekä kiinteistöjen ja taloyhtiöiden keinoista edistää sähköautoilua.
Takaisin Sähköauton energiafiksu lataus omakotitalossa Julkaisun kieli Suomi Laajuus 3 sivua Julkaisuvuosi 2022 Lataa Sähköauton energiafiksu lataus omakotitalossa Kuvaus Opas sähköauton fiksuun kotilataukseen omakotitaloissa.
Lisätietoja: Ovien ja ikkunoiden tiivistysohjeet Sähköauton latauspisteen hankinta Latauslaitteen hankinnassa kannattaa panostaa sen älykkyyteen. Älykäs latauslaite mittaa talon sähkönkulutusta ja säätää latausvirtaa sen mukaan. Kun muuta kulutusta on vähän, latauslaite lataa sähköauton akkua suuremmalla teholla ja toisinpäin kun muuta kulutusta on enemmän.
Halutaanko kotiin lisää energiatehokkuutta parantavaa automaatiota tai kenties sähköauton latauspiste? ”Esimerkiksi sähköauton latausjärjestelmän toteutuksessa on kartoitettava vanha sähköjärjestelmä huolella.
Lisätietoja: ministerin erityisavustaja Erkki Perälä puh. 050 465 8388 erkki.perala@gov.fi Tiedote 7.4.2022: Ympäristö- ja ilmastoministeri Emma Kari: ”Jokainen energiatehokkaaksi remontoitu rakennus on askel kohti Suomen energiaitsenäisyyttä” Avustus pientalon öljylämmityksestä luopumiseksi Avustus sähköautojen latausinfran rakentamiseen Palaa otsikoihin
Aurinkosähköä kannattaa tuottaa ensisijaisesti omaan käyttöön – käyttöveden tai tilojen lämmitykseen, jäähdytykseen, kylmäsäilytykseen ja valaistukseen tai vaikkapa sähköauton lataukseen. Aurinkosähkö on pitkäaikainen, puhdas investointi.
Valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti komission tavoitteisiin lisätä sähköautojen latauspisteitä ja niiden esikaapelointia uudisrakentamisen ja laajamittaisten korjausten yhteydessä. Valtioneuvosto pitää kuitenkin haasteellisena olemassa oleville rakennuksille ehdotettuja latauspiste- ja esikaapelointivaatimuksia.
Taloyhtiöille tarjottavaan sähköautojen latausinfratukeen varataan 30 miljoonan euron lisärahoitus vuosille 2022–2023. ARA on myöntänyt avustuksia vuodesta 2018 lähtien yhteensä 23,5 miljoonaa euroa lähes 1 700 hakijalle. Vuodelle 2022 osoitetut lisämäärärahat esitetään lisätalousarviossa.