Siirry sisältöön

259 hakutulosta

Sähköautoilu on jo osa arjen liikkumista Sähköinen liikenne ry:n aloitteesta viime talvena käynnistynyt Arjen älykäs sähköautoilu -hanke on koonnut sähkö- ja autoalan toimijoiden parhaan osaamisen yhteen pakettiin.
Mikäli järjestelmään haluaa myös sähkön varastoinnin mahdollistavan akuston, on varauduttava selvästi isompaan, jopa tuplainvestointiin, Kettunen sanoo. Kampanjatarjoukset ovat omakotitaloon soveltuvia noin 5 kilowatin järjestelmiä ja taloyhtiöille noin 20 kilowatin järjestelmiä.
Kaukolämmön kulutus ennen Hybridiä 1500 MWh Kaukolämmön kulutus asennuksen jälkeen 442 MWh Sähkön kulutuksen lisäys 173 MWh Kokonaisenergian säästö -58 % Säästö 41450 €/v CASE: As Oy Leikkipolku, Kouvola • Asennettu poistoilmasta lämpöä talteen ottava • kokonaisjärjestelmä 2015. • Rakennettu -73, 60 asuntoa • ja kolme rappua.
VUOSIKULUTUSTIETOJA 2021 2022 2023 2024 Sähkö Vuoden kokonaiskulutus, kWh/v. Vertaile kuukausikohtaisia kulutuksia energiayhtiön palvelusta. Lämmitys (ei sähkö) Kaukolämpö, vuoden kokonaiskulutus, kWh/v. Öljy, vuoden kokonaiskulutus, litraa/v. Puupelletti, vuoden kokonaiskulutus, kg/v. Puu, vuoden kokonaiskulutus, m3/v . Vesi Vuoden kokonaiskulutus, m3/v.
Erilaiset energiayhteisöt on suunniteltu helpottamaan sähkön loppukäyttäjien investointeja uusiutuvaan energiaan sekä edistämään uusien toimintatapojen käyttöönottoa kuten kulutusjoustoon osallistumasta.
Pystyasennuksessa paneelit tuottavat keväällä ja syksyllä myös päivän aikana tasaisemmin ja enemmän sähköä kuin optimikulmaan asennetut paneelit.
Päästölaskennassa käytetään sähkön osalta Suomen valtakunnallista sähköntuotannon kasvihuonekaasujen päästökerrointa CO2data-palvelusta ja kaukolämmön osalta kaukolämpöyhtiökohtaista hyödynjakomenetelmällä laskettua kasvihuonekaasujen päästökerrointa.
Uusiutuvan energian käytön lisääminen ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen kunnan omistamissa kohteissa on mahdollista muun muassa asentamalla lämpöpumppuja muutamiin sähkö- ja öljylämmityskohteisiin sekä lisäämällä edelleen aurinkoenergian käyttöä.
Näitä tehtäviä voidaan joutua tekemään myös hyvin vaihtelevissa olosuhteissa, jolloin paneelit voivat vaikeuttaa huoltojen tekemistä”, muistuttaa tekninen asiantuntija Matti Orrberg Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:stä. Lumiesteet huomioitava paneelien sijoittelussa Paneelien sijoittelussa jäävät lumiesteet usein huomiotta.
Sähkömoottori saa energiansa ajoakustosta, jonka turvin voidaan haluttaessa ajaa lyhyitä matkoja kokonaan sähköllä. Akustoa ladataan ajon aikana moottorijarrutuksissa ja lisäksi polttomoottorin voimin kevyissä ajotilanteissa. Sähkömoottorin ansiosta hybridiautossa pärjätään pienemmällä polttomoottorilla, jota lisäksi pystytään käyttämään ihanteellisella kuormituksella.