Siirry sisältöön

56 hakutulosta

Järjestelmä kytkettiin sähköverkkoon syyskuussa 2013, jolloin se oli Suur-Savon Sähkön jakeluverkkoalueella ensimmäinen aurinkosähköjärjestelmä, joka myy ylijäämäsähköä sähköyhtiölle. Paneelit on asennettu maahan kahteen ryhmään niin, että puolet on suunnattu etelään ja puolet länteen.
MOTIVA-ENERGIAKATSELMUSRAPORTTI Asuinkerrostalon energiakatselmus Esipuhe Sisällysluettelo Esipuhe 1 Yhteenveto energiankulutuksesta ja säästöpotentiaalista 1.1 Kohteen perustiedot 1.2 Katselmushetken energian ja veden hinnat (tariffit) 1. 3 Energiankulutus ja säästöpotentiaali 2 Lämpö 2.1 Lämmitys 2.2 Ilmanvaihto 2.3 Rakenteet 3 Sähkö 4 Vesi 5 Toimenpide-ehdotukset 5.1 Kiinteistön
Voimalaitoksen energia-analyysin vastuuhenkilöinä voivat toimia Motivan auktorisoimat energiakatselmoijat (lämpö-katselmoija (L) tai sähkö-katselmoija (S)) tai myös Motivan hyväksymät niin sanotut hakijavastuuhenkilöt.
Aurinkosähköjärjestelmien sähkö- ja paloturvallisuusriskien minimoimiseksi on järjestelmän suunnittelu ja asennus toteutettava huolellisesti. Asioita, joita hyvässä suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon: Järjestelmän turvallinen käyttö varmistetaan noudattamalla aurinkosähköjärjestelmien rakentamiseen liittyviä sähkö- ja paloturvallisuusasetuksia ja -määräyksiä.
Energiahankkeen ansiosta Hes-pron kiinteistön primäärienergian kulutuksen arvioidaan laskevan 30 prosenttia. – Kaiken kaikkiaan kiinteistöstä tulee hiilinegatiivinen, kun sisäisten energiavirtojen ja aurinkopaneelien lisäksi kaikki ostettava sähkö on uusiutuvaa.
Polttokennoauto toimii sähköllä, mutta sen suorituskyky lähenee polttomoottoriauton suoritusarvoja.
Pystyasennuksessa paneelit tuottavat keväällä ja syksyllä myös päivän aikana tasaisemmin ja enemmän sähköä kuin optimikulmaan asennetut paneelit.
ominaiskulutus 19.5 kWh/m³ Katuvalaistus 16.0 MWh/km Säästö 0.14 €/rak-m³ Katuvalaistus 0.51 MWh/piste 5% Valaistuksen säästöpot 1575 t€ Investointi 1626 t€ Sähkön käyttö 33700 t€ Sähkön hinta (67 €) 75 €/MWh arvio Katu- ja puistovalaistuksen säästöpotentiaali kpl W kW á Säästö W Säästö kW HG 80 W 50 80 4.0 MM 35 W 180 50 2.5 HG 125 W 3892 125 486.5 Sp-Na 70 W 200 65 253.0 HG 250 W
Sähkömoottori saa energiansa ajoakustosta, jonka turvin voidaan haluttaessa ajaa lyhyitä matkoja kokonaan sähköllä. Akustoa ladataan ajon aikana moottorijarrutuksissa ja lisäksi polttomoottorin voimin kevyissä ajotilanteissa. Sähkömoottorin ansiosta hybridiautossa pärjätään pienemmällä polttomoottorilla, jota lisäksi pystytään käyttämään ihanteellisella kuormituksella.
Käytettäessä kestävästi tuotettua sähköä hiilidioksidipäästökin putoaa murto-osaan. HSL:n vuokraamat bussit tulevat koekäyttöön Espoossa ja Helsingissä. Koekäyttö kestää neljä vuotta ja hankkeen budjetti on enintään 6 miljoonaa euroa.