Siirry sisältöön

6 hakutulosta

Näytä hakutuloksia aihealueittain
3.2.2022 15.00 Onko taloyhtiössäsi sähköauton latauspisteet kunnossa? Täyssähkö- ja hybridiautot yleistyvät. Viime vuonna henkilöautojen ensirekisteröinneistä lähes kolmannes oli ladattavia autoja. Motiva selvittää nyt kyselyllä, miten latauspisteiden rakentamiseen suhtaudutaan lahtelaisissa taloyhtiöissä.
Esimerkiksi Suomessa tyypillisesti myytävän pienen keskikokoluokan auton elinkaaripäästöt ovat alhaisimmat sähkökäyttöisenä, vaikka sähköauton tuotannossa syntyy polttomoottoriautoa enemmän päästöjä.
Valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti komission tavoitteisiin lisätä sähköautojen latauspisteitä ja niiden esikaapelointia uudisrakentamisen ja laajamittaisten korjausten yhteydessä. Valtioneuvosto pitää kuitenkin haasteellisena olemassa oleville rakennuksille ehdotettuja latauspiste- ja esikaapelointivaatimuksia.
Halutaanko kotiin lisää energiatehokkuutta parantavaa automaatiota tai kenties sähköauton latauspiste? ”Esimerkiksi sähköauton latausjärjestelmän toteutuksessa on kartoitettava vanha sähköjärjestelmä huolella.
Valaistuksessa on siirrytty ledeihin, sähköautoille on rakennettu latauspisteitä ja tarpeettomiksi jääneitä kaupungin kiinteistöjä on sekä purettu että myyty. Lisäksi vesihuollon energiatehokkuuteen on investoitu jo muutaman vuoden ajan ja työ jatkuu edelleen. ”Motivalla on paljon hyviä hankkeita ja tietoaineistoja.
Reilua siirtymää vahvistavia suunnitelman toimia ovat muun muassa avustukset öljylämmityksestä luopumiseen, vähäpäästöisten ajoneuvojen hankinta- ja muuntotuet sekä sähköautojen latauspisteiden rakentamistuet. Suomen kasvihuonekaasupäästöt pysyivät Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vuonna 2021 edellisvuoden tasolla.
1