Siirry sisältöön

9 hakutulosta

Näytä hakutuloksia aihealueittain
Alueellisesti vaihteleva kaasun saatavuus rajoittaa kaasuautojen yleistymistä. Myös kaasuautojen poikkeavaa tekniikkaa saatetaan vierastaa, ja kaasuautoille asetetaan rajoituksia joissakin pysäköintihalleissa, joissa ilmanvaihto ei ole riittävä. Kaasuista suurin potentiaali näyttää tällä hetkellä olevan metaanilla.
Kaasuauto käyttää polttoaineena joko maakaasua tai biokaasua, jotka molemmat ovat metaanipohjaisia kaasuja. Suomessa on saatavilla kaasuautoihin sekä maakaasua että biokaasua. Kaasuautoa sanotaan joskus maakaasuautoksi erotuksena nestekaasua käyttävistä autoista, joita taas Suomessa ei käytetä. Kaasuauto soveltuu monenlaiseen ajoon.
Kaasuauto sopii hyvin kaikkialle, missä maa- tai biokaasua on saatavilla eikä juuri ole tarpeen poistua kaasuasemaverkon ulottuvilta. Pakokaasujen puhtauden takia kaasuauto on parhaimmillaan kaupunkiajossa. Paljon ajava hyötyy nykyään myös polttoaineen edullisuudesta. Hybridiautosta on eniten hyötyä kaupunkiajossa, jossa hybriditekniikka säästää polttoainetta.
Kaasuauto Kaasulla käyvässä autossa on kaksoispolttoainejärjestelmä, joka perustuu bensiinitekniikkaan (ottomoottori). Polttoaineena käytetään maa- tai biokaasua ja tarvittaessa bensiiniä. Kaasuauton hankintahinta on parhaimmillaan jopa edullisempi kuin vastaavan bensiinikäyttöisen auton. Polttoainekulut kaasuautolla ovat noin kolmanneksen bensiiniautoa edullisemmat.
Kaasuautosta syntyy hyvin vähän hiukkaspäästöjä. Hiilidioksidipäästöt ovat kaasuautoissa noin neljänneksen pienemmät kuin bensiinikäyttöisissä, mutta dieselautoon nähden eroa ei ole. Biokaasu on lisäksi uusiutuvaa energiaa. Biokaasua voidaan valmistaa monista raaka-aineista Biokaasutoiminnan kehittyessä kaasutankkausverkostolla on hyvät kehittymismahdollisuudet.
Nykyään saatavilla on myös kaasuautoja, erilaisia hybridejä ja täyssähköautoja. Näihin puolestaan on tarjolla useita energialähteitä, jotka eroavat toisistaan muun muassa niiden sisältämän hiilen ja uusiutuvan energian määrässä.
Jos autolle on olemassa kaksi CO 2 -arvoa (esimerkiksi flex-fuel -autot ja bi-fuel -kaasuautot), verotus määräytyy alemman luvun mukaan. Koska sekä korkeaseosetanolilla että metaanilla (maakaasulla) saavutetaan polttoaineen kemian vuoksi bensiiniä pienempi CO 2 -päästö, verojärjestelmä sisältää kannustimen vaihtoehtopolttoaineautoille.
Kaasuauto: Kaasumaista polttoainetta, kuten metaania tai propaania käyttävä auto, jossa kaasu on varastoitu painesäiliöihin. Lataushybridi: Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV). Pääasiassa sähkömoottorin voimin liikkuva auto, jonka akkuja voidaan ladata ulkoisesta virtalähteestä.
Arvion mukaan kaasuautoja on vuonna 2020 noin 3 600 kappaletta ja vuonna 2030 noin 13 100 kappaletta. Biokaasulle saattaa myös avautua aivan uusia käyttömahdollisuuksia meriliikenteessä, jossa kansainväliset rikki- ja typpirajoitukset vauhdittavat alusten siirtymistä nesteytetyn metaanin käyttöön.
1