Siirry sisältöön

15 hakutulosta

Lait toteuttavat myös hallitusohjelman kirjauksen biokaasun lisäämisestä velvoitteeseen.
Aurinkoenergiaa ja biokaasua Smart Grid -hankkeessa Kalajoella on paljon karjatiloja, joten on selvää, että biokaasun tuotantopotentiaali on merkittävä. Tällä hetkellä biokaasun tuotantoa ei kaupungin alueella ole, mutta sitä on suunnitteilla sekä Smart Grid -hankkeessa että Vesikolmion ja Vestian biokaasutuotannon yhteishankkeessa.
Biokaasulla voidaan kannattavasti tuottaa sähköä ja lämpöä tai biokaasua liikennekäyttöön niissä kohteissa, joissa biokaasua tuotetaan biojätteestä, jätevesistä ym. jakeista, joiden hinta on negatiivinen johtuen vastaanottavan laitoksen porttimaksusta. Näihin liittyvästä kokonaispotentiaalista arviolta jo lähes puolet on Suomessa hyödynnetty.
Biokaasu Arvioidaan biokaasun käytön teknis-taloudelliset mahdollisuudet energiantuotannossa. Biokaasun mahdollisia lähteitä ovat: • kaatopaikat (kaatopaikkakaasu) • jätteiden käsittely (kiinteät yhdyskuntajätteet, biojätteet) • jätevesien puhdistus • maatalous ja siihen rinnastettava toiminta 4.4.
Kaasun osalta päästöjen vähenemää ei vielä osata täysin ennakoida, sillä se on sidoksissa biokaasun osuuden kasvuun kaasuverkoissa, joka puolestaan on riippuvainen biokaasun tuotantorakenteen kehittymisestä. Energia-alan tiekarttaa päivitetään myös jatkossa.
Maa- ja biokaasu aiheuttavat vähemmän lähipäästöjä kuin diesel. Lisäaineilla terästettyä etanolia voi käyttää kaupunkibusseissakin ja dimetyyli-eetteri on ajotestausvaiheessa. Vetybussit eivät ole vielä valmiita liikenteeseen, mutta nekin ovat jo kokeiluasteella.
Tukijärjestelmän uudistamista arvioitaessa selvitetään tarve metsätalouden tuille, kuten nuorten metsien hoitotuelle, vuoden 2020 jälkeen myös uusiutuvan energian tavoitteen näkökulmasta. 3.5 Biokaasun tuotanto ja käyttö Linjaukset: Biokaasun tuotanto ja käyttö kasvaa ja biokaasun ympärille kehittyy kasvavaa suomalaista liiketoimintaa.
raportointi taulukko Kuntataulu diaari // Taulukko 1 Täytä vihreällä merkityt solut Vuosi xxxx Sinisellä merkittyjen solujen arvot lasketaan Nykytilanne Ehdotettujen toimenpiteiden jälkeen Tyyppi GWh/a % GWh/a % CO2-muutos tonnia/a Öljy 0% 0% Turve 0% 0% Kivihiili 0% 0% Maakaasu 0% 0% Muut uusiutumattomat 0% 0% Uusiutumattomat yhteensä 0 0% 0 0% - Puupolttoaineet 0% 0% Peltobiomassat 0% 0% Biokaasu
Lisäksi vuoteen 2030 mennessä työmailla käytettävistä työkoneista ja työmaiden kuljetuksista vähintään 50 prosenttia toimii sähköllä, biokaasulla tai vedyllä. Verkkokoulutuksen tavoitteena on kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen lisäksi saavuttaa myös terveydelle haitallisten lähipäästöjen, kuten hiukkasten, hiilimonoksidin ja typpidioksidin sekä melun vähentymistä.
Seuraamme ja selvitämme jatkuvasti myös muun muassa biokaasu- ja sähköbussien kehitystä. www.motiva.fi/toimialueet/ energiatehokkuussopimukset/liikenne • Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin henkilö­autojen hankintaohje www.trafi.fi/ekoautoilu Motivan hankintapalvelu Ajoneuvojen ja kuljetuspalveluiden julkisten hankintojen työkalut ja hyvät käytännöt www.motivanhankintapalvelu.fi Urho