Siirry sisältöön

14 hakutulosta

Typen oksidien rajoittamiseksi tarvitaan kuitenkin varsin monimutkaista ja kallista tekniikkaa, esimerkkinä SCR-katalysaattori ja urearuiskutus, ja tämä heikentää jatkossa dieseleiden hintakilpailukykyä varsinkin edullisissa autoissa. Jos autossa on urearuiskutus, ureasäiliö joudutaan täyttämään aika ajoin.
Uusiutuvaa dieseliä käytetään myös normaalin fossiilisen dieselin joukossa seoksena; esimerkiksi Neste Pro Dieselissä on vähintään 15 prosenttia uusiutuvaa dieseliä. Neste Oy: Neste MY -asemat Maakaasu ja biokaasu Maakaasun ja biokaasun tankkausasemia oli kesällä 2019 Suomessa kaikkiaan 44 kpl.
Jos taas kyseessä on toisen sukupolven biopohjainen dieselöljy (uusiutuva diesel), sitä voidaan käyttää yli 7 prosentin seoksena, usein jopa sellaisenaan (100 % seos). Suomen markkinoilla on jo nyt saatavilla 100-prosenttista uusiutuvaa dieseliä, mutta sen soveltuvuus autoon kannattaa tarkistaa maahantuojalta.
Markkinoilla on tarjolla korkeaseosetanolia, uusiutuvaa dieseliä ja liikennebiokaasua. Julkisten latauspisteiden määrä kasvaa jatkuvasti, joten ladattava auto – täyssähköauto tai ladattava hybridi – on yhä houkuttelevampi vaihtoehto.
Plussat: luotettava ja helppokäyttöinen vaihtoehto kaikissa olosuhteissa muita vaihtoehtoja edullisempi hankintahinta (paitsi flexfuel, joka on samanhintainen) edullinen vaihtoehto pienillä ajomäärillä Miinukset: dieseliä suurempi energiankulutus ja CO 2 -päästö, sen takia myös suurempi polttoaineenkulutus ja vuotuisen ajoneuvoveron perusosa polttoaineen bio-osuus enintään 10 prosenttia
Turbohöyry). v Nykyisen Turbon käyttövoiman vaihto uusiutuvaan dieseliin: Uusia laiteinvestointeja ei tarvittaisi. Edullinen muutos, jolla saavutettaisiin jopa 90 % CO2-päästövähennykset, mutta polttoaine on kalliimpaa. Kuuman veden tuotanto olisi edelleen yhteydessä Turbohöyryn tuotantoon.
Dieselin joukossa bio-osuutta saa EU:n polttoaineiden laatudirektiivin mukaan olla 7 % FAMEa (Fatty Acid Methyl Ester), joka on tyypillisimmin rypsipohjaista biodieseliä.
Dieselin joukossa bio-osuutta saa EU:n polttoaineiden laatudirektiivin mukaan olla 7 % FAMEa (Fatty Acid Methyl Ester), joka on tyypillisimmin rypsipohjaista biodieseliä.
Dieselin joukossa bio-osuutta saa EU:n polttoaineiden laatudirektiivin mukaan olla 7 % FAMEa (Fatty Acid Methyl Ester), joka on tyypillisimmin rypsipohjaista biodieseliä.