6 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
PYÖRÄILY JA KÄVELY HSL Helsingin seudun liikenne ympäristöraportti 2014 Pyöräily ja kävely HSL:n strategisena tavoitteena on paitsi joukkoliikenteen edistäminen myös pyöräilyn ja kävelyn lisääminen. Pyöräilyllä on paljon potentiaalia seudun liikennejärjestelmän toimivuuden lisäämisessä sekä liikenteen haittojen vähentämisessä.
Pyöräily tai kävely ennen koulupäivän alkua virkistää ja voi parantaa keskittymistä. Koulun lähialue rauhoittuu, kun lapset kulkevat autokyytien sijaan kävellen tai pyörällä. Kestävästi liikuttu koulumatka on lisäksi ilmastoteko, kertoo Fiksusti kouluun -ohjelman koordinaattori Joonas Niemi Likesiltä.
Pyöräily on miellyttävä kulkumuoto kohtuullisilla etäisyyksillä. Kuten kävelykin pyöräily on terveellistä, minkä vuoksi pyöräilyyn kannattaa panostaa jo kansanterveydellisistä syistä. Pyöräily on myös saasteeton tapa liikkua kaupungeissa, joissa tyypillisesti on paljon ihmisiä moottoriliikenteen haitoille alttiina. Pyöräilyn lisääntyminen vähentää ruuhkia ja parantaa ilman laatua.
. – Liikkujan viikolla edistetään tietenkin kävelyä ja pyöräilyä, mutta myös muita kestävän liikkumisen muotoja, kuten etätyötä, joukkoliikennettä ja vähäpäästöistä autoilua, kertoo Lukkarinen. Kestävän liikkumisen iloa syyskuussa Suomessa Liikkujan viikkoa viettää 16 kuntaa ja kaupunkia.
Pyöräily on kasvattanut suosiotaan ja sähköpyörien kysyntä on huimassa nousussa. Lisääntynyt etätyö korostaa lähiympäristössä liikkumisen merkitystä. Haminan kaupunki kannustaakin Liikkujan viikolla asukkaita pyöräilyyn polkupyörien korjaustempauksen avulla.
Pyöräilyn kehittäminen tukee kaupungin hiilineutraaliustavoitetta. Kokeilulla on mahdollisuus kehittyä pysyväksi osaksi kaupunkikuvaa niin kesä- kuin talvikaudella, sanoo Haarte. Turun kaupunki pyysi tarjouksia ajalle 1.5.2018–30.4.2021, minkä jälkeen sopimusta on mahdollisuus jatkaa joko kolmella vuodella.