Siirry sisältöön

6 hakutulosta

26.11.2020 9.00 Vaihtoehtoiset käyttövoimat valtaavat automarkkinoita Uudet käyttövoimavaihtoehdot, erityisesti sähkö, vahvistavat osuuksiaan automarkkinoista, ja samalla perinteisten bensa- ja dieselkäyttöisten autojen siivu markkinoista pienenee. Useat autonvalmistajat ovat ottaneet vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivat autot mallistoonsa ja niiden kehitys etenee vauhdilla.
Poikkeuksena ovat kuljetuskäyttöön hankittavat bensiini- ja dieselhenkilöautot, joiden hiilidioksidipäästön on oltava alle 150 g/km (Euro 5 -päästötaso). Takseissa ja yhteiskäyttöautoissa suositaan vähäpäästöisiä.
Poikkeuksena ovat kuljetuskäyttöön hankittavat bensiini- ja dieselhenkilöautot, joiden hiilidioksidipäästöraja on <150 g/km (Euro 5 -päästötaso).
Arviointi perustuu seuraaviin lähtöoletuksiin: Ajoneuvolla kertyy ajomatkaa 20 000 km/vuodessa Kulutusarvio käyttövoimasta ajoneuvotyyppiä kohti: Bensiini, 5,1 l/100 km Hybridi, 4,0 l/100 km Sähkö, 20 kWh/100 km Bensiinin hinta 1,435 €/l Sähkön hinta 13 c/kWh Sähkön keskimääräinen CO 2 -kerroin 181 gCO2/kWh Kuva 1.
Suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon se, että vielä nykyään uudet käyttövoimat usein lisäävät kokonaiskustannuksia ja käytettävyys (toimintamatka, luotettavuus, tankkaus/lataus) saattaa olla bensiini- tai dieselautoon verrattuna heikompi.
Toisaalta tarjolla on jo huomattavasti enemmän biopolttoaineita sisältäviä vaihtoehtoja, kuten E85 bensiini flexfuel-mallisiin bensiiniautoihin sekä täysin uusiutuvista ja jäteraaka-aineista tehtyjä uusia dieseltuotteita.
1