Siirry sisältöön

19 hakutulosta

LVI-tekniikka eli Lämmitys-, Vesi- ja Ilmastointitekniikka, ovat keskeisin osa talotekniikkaa. Kun ne toimivat oikein, asuminen on terveellistä, turvallista ja kuluttaa energiaa mahdollisimman vähän. ”Asumiskustannuksista suurin osuus on energiankäyttöä”, kertoo Samuli Könkö , Suomen LVI-liiton toiminnanjohtaja.
SAKARINMÄESSÄ SIJAINTI • Östersundomin kaupunginosassa • n.700 oppilasta ja henkilökuntaan kuuluvaa • Päiväkodit, ala- ja yläasteet • Lähitulevaisuuden yhdyskunnan ytimessä Hybridijärjestelmän hankinta/ JouniKivirinne 1.10.2014 3 LÄHIENERGIAA SAKARINMÄESSÄ TAUSTAA V. 2012 • Ylimitoitettu kattilalaitos • Lämmitysenergian tarve 1 GWh/a • Asiakkaan mitoitusteho 1.2 MW – Lämmin vesi 400 kW – Lämmitys
.   Tarkista, että järjestelmän eri toiminnoissa käytetään oikeita asetusarvoja. o Jos käytössä on vapaajäähdytys, tarkista, että jäähdytystä käytetään oikein ulkolämpötilan mukaan. o Tarkista asetusarvot siten, että lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmää ei käytetä samassa tilassa päällekkäin Teetä ilmastoinnin jäähdytysjärjestelmän asennukset, huollot ja vuototarkastukset yrityksillä
Lämmitys hoidetaan jarruenergian talteenottojärjestelmällä. Kuljettajien käytössä on LCD-näytöt, ja taustapeilit on korvattu kameroilla. Matkustajapalaute vaunusta on ollut hyvin positiivista: matkustajat kiittävät erityisesti vaunun hiljaisuutta sekä pehmeää kulkua. Ulkopaneelien ja ikkunoiden vaihtoajat ovat alittaneet tavoitteet.
Lämmitys- ja energiatehokkuusremontit tuovat myös monelle työtä”, iloitsee ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen . Myönteisen avustuspäätöksen on saanut tähän mennessä 1 902 öljylämmityksen vaihtajaa. Kielteisen päätöksen on saanut vain 89 pientalon omistajaa.
Asuin- ja palvelurakennusten lämmitys aiheuttaa vuodessa noin 7,8 Mt hiilidioksidipäästöt, mikä on noin 17 prosenttia Suomen nykyisistä hiilidioksidipäästöistä (46 MtCO 2 ). ”Hienoa, että meillä on nyt kattava suunnitelma rakennusten käytön ja asumisen ilmastopäästöjen vähentämiseen.
Näin voidaan säästää esimerkiksi lämmitys- ja siivouskuluissa. Uutta rakennettaessa voidaan miettiä vaihtoehtoisia tapoja rakennuksen lämmitykseen. Toisaalta esimerkiksi uudet integroitavat materiaalit tarjoavat mahdollisuuksia hyödyntää rakennuksen pintoja energiantuotannossa.
Jatkossa Muulin avulla tullaan tutkimaan yhä enemmän energiavirtojen optimimaalista hallintaa, missä matkustamon lämmitys ja jäähdytys muodostaa oleellisen osan. Myös akuston pitäminen optimaalisessa lämpötilassa on välttämätöntä energiatehokkuuden ja akun eliniän kannalta.
Lisäksi sähköbusseissa on sekä bussin sisätilan lämmitys että akkujen lämmitys. Sähköbussissa on kalustovalmistajasta riippuen ilmalämpöpumpulla tai biodieselillä toimiva sisätilan lämmitys. Lisäksi sähköbusseista on tarpeen vaatiessa dieselkäyttöinen matkustamotilan lisälämmitin.