53 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Tiedot pakollisista ja vapaaehtoisista turvavarusteista merkitään KATSA-sovelluksen Turvavarusteet-ikkunalla. 3 3.1 HIILIDIOKSIDIPÄÄSTÖT, POLTTOAINEEN KULUTUSTIEDOT JA PAKOKAASUPÄÄSTÖT Hiilidioksidipäästöt ja polttoaineen kulutus Tiedot hiilidioksidipäästöistä ja polttoaineen kulutuksista on edellytetty direktiivin 2004/3/EY (kumotaan EY:n asetuksella 715/2007 2.1.2013) mukaisessa ajoneuvon
Nelitahtisen moottorin neljä eri vaihetta moottorin kierrossa kahden kampiakselikierroksen aikana ovat: sylinterin täyttö ilman ja polttoaineen seoksella; seoksen puristaminen kokoon; polttoaineen palamisen aiheuttava työ; ja sylinterin tyhjentäminen palamiskaasuista.
Hiilidioksidipäästöjä polttoaineen vaihdos vähentää arviolta noin 240 000 kiloa vuodessa. Hankinta voitiin tehdä suorahankintana, sillä toistaiseksi markkinoilla ei ole kilpailevia vastaavia tuotteita. Vuoropuhelu polttoaineentuottajan kanssa sujui joustavasti ja polttoaineen jakelun järjestäminen onnistui lyhyellä toimitusajalla.
Moottoreiden turboahtaminen ja iskutilavuuden pienentyminen ovat yleistyneet, samoin polttoaineen suoraruiskutus. Muuttuva venttiiliajoitus ja tulevaisuudessa sylinterien lepuutus vähentävät polttoaineenkulutusta edelleen.
Alla esitetyssä kuvassa on esitetty arvio puukattiloiden lukumäärästä jaoteltuna käytetyn polttoaineen sekä kiinteistön tyypin mukaan. Yleisimpiä puukattiloita ovat pientalojen pilkekattilat. Kuva. Arvio lämmityskattiloiden määrästä Suomessa jaoteltuna polttoaineen ja kiinteistötyypin mukaan.
Pienikulutuksinen perusversio säilyttää arvonsa paremmin kuin suuritehoinen ja kalliisti varusteltu versio, jolla myös polttoaine-, huolto- ja rengaskulut ovat yleensä suuremmat.
Toimintamatka tankillisella voi olla jopa yli 1 000 kilometriä, mikä on otettava huomioon kylmän vuodenajan lähestyessä, jottei loppusyksystä tankattu kesälaatuinen polttoaine aiheuta ongelmia pakkasilla. Dieselauto säilyttää arvonsa suhteellisen hyvin Dieselautosta peritään autovero, ajoneuvoveron perusvero ja käyttövoimavero.
Potentiaalisten tarjoajien kommenttien lisäksi tarjouspyynnön laatimisessa huomioitiin bussien elinkaarikustannukset vertailemalla polttoaine- ja huoltokustannuksia bussien arvioidun elinkaaren ajalta. Polttoaineen kulutusta tullaan seuraamaan bussien koko elinkaaren ajan kulutukseen liitetyn bonus-sanktiomenettelyn kautta.
Pellettien yhtenäinen muoto helpottaa polttoaineen syöttöä ja polton hallintaa, mutta pellettien seassa oleva hienoaines ja pöly voivat myös aiheuttaa polttoaineen syöttöongelmia. Pellettien laatuun kannattaakin ostovaiheessa kiinnittää huomiota. Kuva 1. Puupellettejä. Kuva Juha Rautanen.