Siirry sisältöön

6 hakutulosta

Lentoliikenteeseen päästökauppaan mukaan uusiutuvien polttoaineiden tukimekanismi Lentoliikenteen jo sovellettavaa päästökauppaa tehostetaan 1.1.2024 alkaen. Päästökaupan ilmastovaikuttavuutta lisätään poistamalla asteittain maksutta jaettavat päästöoikeudet vuoteen 2026 mennessä. Myös päästöoikeuksien kokonaismäärää vähennetään.
Päästökauppajärjestelmän uudistus laajentaa EU:n päästökauppaa uusille alueille Päästökauppajärjestelmän uudistus nostaa järjestelmän tavoitetasoa. Kasvihuonekaasupäästöjä on vähennettävä päästökauppaan kuuluvilla aloilla vuoteen 2030 mennessä 62 prosenttia vuoden 2005 tasosta.
. • Tuella kompensoidaan päästökaupasta sähkön hintaan aiheutuvia välillisiä kustannuksia tietyille energiaa paljon käyttäville toimialoille. • Sen tavoitteena on ehkäistä hiilivuotoriskiä, turvata teollisuuden kustannuskilpailukykyä ja ohjata toiminnanharjoittajia kehittämään teollista tuotantoaan hiilineutraalimmaksi. • Vuoden 2022 lisätalousarviossa sähköistämistuelle on myönnetty
Suomen kansallisen energia- ja ilmastostrategian tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä päästökaupan ulkopuolisella sektorilla 16 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Liikenteen osuus päästökaupan ulkopuolisen sektorin päästöistä on noin 40 prosenttia.
Lämmön hinnan nousuun vaikuttavat monet tekijät, kuten päästökauppa ja poliittiset intressit. Polttoprosessiin perustuva energiantuotannon raaka-aineiden varastointi sekä kuljetuskustannukset ja öljyn hinnannousu. Teollisuuden kannalta oman hukkalämmön käyttäminen omissa prosesseissa nostaa tuotannon kustannustehokkuutta sekä omavaraisuusastetta ostoenergiantarpeen laskiessa.
Uudistukset yhdessä päästökaupan kanssa ovat johdonmukaisia toimia kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa ja kiertotaloutta.
1