Siirry sisältöön

10 hakutulosta

Käyttöönottopäätös ei herättänyt juurikaan vastarintaa työntekijöiden keskuudessa, sillä asia nähdään myös terveys- ja työturvallisuuskysymyksenä, sillä uusiutuvan dieselin pienhiukkas- ja haitta-ainepäästöt ovat tavallista dieseliä pienemmät. Hiilidioksidipäästöjä polttoaineen vaihdos vähentää arviolta noin 240 000 kiloa vuodessa.
Sähköbussien rinnalla on samassa linja-ajossa kaksi diesel-bussia, jotka toimivat referenssinä sähköbusseja vastaan kiinnittäen tulokset vertailua varten normaaliin diesel- kalustoon samassa käyttöympäristössä.
Ajoneuvojen määrä Bussit päästöluokittain 2013 1 369 8% 6% 1 451 21 % 54 (metroyksikköä) 132 118 Nox PM g/km g/km EEV diesel 6,49 0,068 Euro diesel 6 0,09 0,005 Euro diesel 2 12,86 0,213 Euro diesel 3 8,84 0,209 Euro diesel 4 8,36 0,112 Euro diesel 5 7,51 0,089 2014 54 (metroyksikköä) 124 (junayksikköä) 4 125 4 (junayksikköä) 61 % 2% 2% NOx=Typenoksidit PM=pienhiukkaset EEV: Enhanced
Lisäksi polttoaineen vaihto dieselistä biokaasuun vähentää hiilidioksidipäästöjä yli 1000 tonnia vuodessa. Vaasan kaupungin omien toimintojen energiankulutuksen hiilidioksidipäästöistä tämä vähenemä vastaa 6 prosenttia.
KRITEERIT VÄHÄPÄÄSTÖISILLE AUTOILLE Polttoaine/energialähde Hiilidioksidipäästö (CO2) EU-päästötaso bensiini- ja diesel (ml. hybridit) alle 100 g/km Euro 5 bifuel (kaasuautot) alle 150 g/km (maakaasulla mitattuna) Euro 5 flexifuel (etanoliautot) alle 150 g/km (bensiinillä mitattuna) Euro 5 Lisäksi: täyssähköautot täyssähkökäyttöiset tieliikennekäyttöön rekisteröidyt L5e, L 6e ja L 7e
Tietoa ja vinkkejä ennakoivan markkinavuoropuhelun toteutukseen: • www.motivanhankintapalvelu.fi/viestintaopas 2.4 Uusien käyttövoimien hankinta Uusilla käyttövoimilla tarkoitetaan liikenteessä käytettävää uusiutuvaa energiaa, jolla korvataan fossiilista bensiiniä tai dieseliä kokonaan tai osittain (seokset).
The current state analysis briefly describes the characteristics of diesel bus services and the state of electric bus services in Finland at present. Electric bus services are currently provided in Espoo, Helsinki, Tampere and Turku.
Tällä hetkellä käytetyimpiä vaihtoehtoisia käyttövoimia ovat nestemäiset biopolttoaineet (etanoli ja uusiutuva diesel). Tieliikenteen bensiiniin ja dieseliin sekoitetaan tällä hetkellä yhteensä yli 10 prosentin osuus uusiutuvista raaka-aineista valmistettua biopolttoainetta, ja osuus on jatkuvasti kasvussa.
Gas generators were estimated to produce 10,470 fewer tonnes of CO2 than the diesel generators – a 22% reduction. An overall economic cost saving of around £13 million (€16 million) was achieved.
1