6 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Helsingin seudun metro- ja raideliikenne kulkee uusiutuvalla sähköllä Vuoden 2014 alusta HSL:n metro- ja raideliikenteen sähkö on ostettu pohjoismaisena tuuli- ja vesivoimana. HSL Helsingin seudun liikenne – Ympäristöraportti (pdf) (2.9 MB) "Junat kulkevat vedellä" VR on siirtynyt sataprosenttisesti vesivoimalla tuotetun sähkön käyttöön vuoden 2011 alusta alkaen.
Vuosi xxxx Sinisellä merkittyjen solujen arvot lasketaan Nykytilanne Ehdotettujen toimenpiteiden jälkeen Tyyppi GWh/a % GWh/a % CO2-muutos tonnia/a Öljy 0% 0% Turve 0% 0% Kivihiili 0% 0% Maakaasu 0% 0% Muut uusiutumattomat 0% 0% Uusiutumattomat yhteensä 0 0% 0 0% - Puupolttoaineet 0% 0% Peltobiomassat 0% 0% Biokaasu 0% 0% Jätepolttoaineet 0% 0% Tuulivoima 0% 0% Aurinkoenergia 0% 0% Vesivoima
Uusiutuvia energialähteitä puolestaan ovat uusiutuvat, muut kuin fossiiliset energialähteet (tuuli-, aurinko-, maalämpö-, aalto- ja vuorovesienergia, vesivoima, biomassa, kaatopaikkakaasut, jäteveden käsittelylaitosten kaasut ja biokaasut).
Tällä hetkellä sähkö hankitaan vihreänä vesivoimana, jonka CO 2 -päästökerroin on 0. Vastaavan sähkömäärän eli 1980 MWh hiilidioksidipäästöt ovat 220 kg CO 2 /MWh sähkönhankinnan keskimääräisellä CO 2 -päästökertoimella laskettuna. Päästöttömän sähkön valinnalla Tampere-talo jättää synnyttämättä noin 430 tonnia hiilidioksidipäästöjä.
Lähijunaliikenteessä on jo vuodesta 2008 lähtien käytetty uusiutuvalla energialla, eli vesivoimalla tuotettua sähköä. Kaksi ensimmäistä kotimaista Artic-raitiovaunua on ollut koekäytössä matkustajaliikenteessä vuoden 2014 ajan. Uusi raitiovaunu on energiatehokkuudeltaan uusinta tekniikkaa.
Ydinvoima Vesivoima Tuulivoima CHP-laitokset Erilliset lämpövoimalaitokset Eri tuotantomuotojen keskitehot, tuotantoprofiilit ja voimalaitosten polttoainejakaumat perustuvat referenssivuoden mukaisiin tietoihin (Liite C). Tarkasteluissa oletetaan nettotuonnin vastaavan referenssivuotta (Liite C).