7 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Nykyinen lämmitysjärjestelmä: vesikiertoinen sähkölämmitys pattereilla: Kokonaiskulutus normivuonna 80 MWh/a, joka jakautuu Käyttösähkö 10 MWh/a Käyttöveden lämmitys 5 MWh/a Tilojen lämmitys 65 MWh/a Vertailussa arvioitiin kolmea vaihtoehtoa: Sähkölämmitys “Huono” maalämpöpumppu COP* 2,9 “Hyvä” maalämpöpumppu COP 3,7 *COP= tuotetun lämpöenergian suhde käytettyyn sähköenergiaan Arvioinnissa
Lämmitys- ja käyttövesijärjestelmä Lämmitys- ja käyttövesijärjestelmän osalta huomioidaan kiinteistökohtaisessa toteutuksessa kaksisuuntaisen kaukolämpöverkon mahdollistaminen Skanssin alueelle. Lisäksi pyritään mahdollistamaan hajautettu lämmöntuotanto alueella. VAATIMUS 3.1.
SAKARINMÄESSÄ SIJAINTI • Östersundomin kaupunginosassa • n.700 oppilasta ja henkilökuntaan kuuluvaa • Päiväkodit, ala- ja yläasteet • Lähitulevaisuuden yhdyskunnan ytimessä Hybridijärjestelmän hankinta/ JouniKivirinne 1.10.2014 3 LÄHIENERGIAA SAKARINMÄESSÄ TAUSTAA V. 2012 • Ylimitoitettu kattilalaitos • Lämmitysenergian tarve 1 GWh/a • Asiakkaan mitoitusteho 1.2 MW – Lämmin vesi 400 kW – Lämmitys
. Tarkista, että järjestelmän eri toiminnoissa käytetään oikeita asetusarvoja. o Jos käytössä on vapaajäähdytys, tarkista, että jäähdytystä käytetään oikein ulkolämpötilan mukaan. o Tarkista asetusarvot siten, että lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmää ei käytetä samassa tilassa päällekkäin Teetä ilmastoinnin jäähdytysjärjestelmän asennukset, huollot ja vuototarkastukset yrityksillä
Lämmitys hoidetaan jarruenergian talteenottojärjestelmällä. Kuljettajien käytössä on LCD-näytöt, ja taustapeilit on korvattu kameroilla. Matkustajapalaute vaunusta on ollut hyvin positiivista: matkustajat kiittävät erityisesti vaunun hiljaisuutta sekä pehmeää kulkua. Ulkopaneelien ja ikkunoiden vaihtoajat ovat alittaneet tavoitteet.
Jatkossa Muulin avulla tullaan tutkimaan yhä enemmän energiavirtojen optimimaalista hallintaa, missä matkustamon lämmitys ja jäähdytys muodostaa oleellisen osan. Myös akuston pitäminen optimaalisessa lämpötilassa on välttämätöntä energiatehokkuuden ja akun eliniän kannalta.
Lisäksi sähköbusseissa on sekä bussin sisätilan lämmitys että akkujen lämmitys. Sähköbussissa on kalustovalmistajasta riippuen ilmalämpöpumpulla tai biodieselillä toimiva sisätilan lämmitys. Lisäksi sähköbusseista on tarpeen vaatiessa dieselkäyttöinen matkustamotilan lisälämmitin.