Siirry sisältöön

11 hakutulosta

Jäsenvaltiot muuttavat kansallista lainsäädäntöään vasta kun lopulliset päätökset direktiivin sisällöstä on tehty.
Direktiivillä halutaan antaa myös kuluttajille parempi mahdollisuus osallistua sähkömarkkinoille uusin tavoin samalla turvaten kuluttajien oikeudet entistä paremmin.
Motiva tuki valtion ministeriöitä ja virastoja energiatehokkuusdirektiivin toimeenpanossa sekä direktiivien päivityksissä. Kehitimme entistä vaikuttavampia energiatehokkuusneuvonnan muotoja sekä yhteistyöprojekteja elinkeinoelämän kanssa muun muassa pilotoiden syväselvityksiä energiatehokkuuden parantamiseksi.
Skenaarioissa uusiutuvan energian osuus saavuttaa 60 prosentin tavoitetason laskettuna energian loppukulutuksesta vuonna 2030 ja täyttää siten EU:n uusiutuvan energian direktiivin luonnoksessa esitetyn periaatteen mukaisesti lasketun ohjeellisen tavoitteen Suomelle.
Suomea, Ruotsia ja Norjaa lukuun ottamatta muualla Euroopassa on edelleen yleistä, että saparot typistetään rutiininomaisesti, vaikka se on direktiivissä kielletty. Julkisten hankintojen tekijä voi edellyttää, että sianliha on peräisin eläimestä, jonka saparoa ei ole katkaistu puremisen ehkäisemiseksi.
Ensimmäisen sukupolven polttoainetta voidaan laskea hyväksi enintään 7 prosenttia polttoaineen kokonaismäärästä biopolttoaineiden epäsuoria maakäyttövaikutuksia koskevan direktiivin (ILUC-direktiivi) mukaan. Perusskenaariossa biopolttoaineiden fyysinen osuus dieselöljyn ja bensiinin energiasisällöstä on siten yhteensä enintään 13,5 prosenttia.
Tämän lisäksi työssä laadittiin ohjeet ylijäämälämmön tarkasteluun energiakatselmuksissa. 7 1.2 EU:n Energiatehokkuusdirektiivi (EED) Direktiivi astui voimaan 4.12.2012 ja se otetaan osaksi kansallista lainsäädäntöä 4.6.2014 mennessä. Direktiivissä käsitellään ylijäämälämpöä ja sen hyödyntämisestä artiklassa 14 Kaukolämmön, -jäähdytyksen ja yhteistuotannon edistäminen.
Keskeisemmät artiklat ovat: • • 1 ohjeellinen kansallinen energiatehokkuustavoite vuodelle 2020 (Art. 3), sitova valtion keskushallintoa koskeva peruskorjaus/säästötavoite 2014–2020 (Art. 5) Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2012/27/EU energiatehokkuudesta, direktii- vien 2009/125/EY ja 2010/30/EU muuttamisesta sekä direktiivien 2004/8/EY ja 2006/32/EY kumoamisesta. 11 •
Euroopan komissio julkaisi heinäkuussa ehdotuksensa uusiutuvista lähteistä peräisin olevan energian käytön edistämisestä koskevan direktiivin (RED II), hallintomalliasetuksen ja polttoaineiden laatudirektiivin muuttamiseksi. Ehdotukset ovat osa laajempaa ilmastopakettia, eli ns. 55-valmiuspakettia.
Laki perustuu EU-direktiiviin (2009/33/EC), jonka päivitystyön valmistelu on aloitettu vuoden 2016 lopussa. Julkisella sektorilla ajoneuvo- ja kuljetuspalveluhankintoja tehdään usealla eri toimialalla ja erilaisilla tehtävänkuvilla, mikä tarkoittaa sitä, että hankkijoiden osaamistaso voi olla hyvin vaihtelevaa.