5 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Helsingin seudun metro- ja raideliikenne kulkee uusiutuvalla sähköllä Vuoden 2014 alusta HSL:n metro- ja raideliikenteen sähkö on ostettu pohjoismaisena tuuli- ja vesivoimana. HSL Helsingin seudun liikenne – Ympäristöraportti (pdf) (2.9 MB) "Junat kulkevat vedellä" VR on siirtynyt sataprosenttisesti vesivoimalla tuotetun sähkön käyttöön vuoden 2011 alusta alkaen.
Uusiutuvia energialähteitä puolestaan ovat uusiutuvat, muut kuin fossiiliset energialähteet (tuuli-, aurinko-, maalämpö-, aalto- ja vuorovesienergia, vesivoima, biomassa, kaatopaikkakaasut, jäteveden käsittelylaitosten kaasut ja biokaasut).
Tällä hetkellä sähkö hankitaan vihreänä vesivoimana, jonka CO 2 -päästökerroin on 0. Vastaavan sähkömäärän eli 1980 MWh hiilidioksidipäästöt ovat 220 kg CO 2 /MWh sähkönhankinnan keskimääräisellä CO 2 -päästökertoimella laskettuna. Päästöttömän sähkön valinnalla Tampere-talo jättää synnyttämättä noin 430 tonnia hiilidioksidipäästöjä.
Lähijunaliikenteessä on jo vuodesta 2008 lähtien käytetty uusiutuvalla energialla, eli vesivoimalla tuotettua sähköä. Kaksi ensimmäistä kotimaista Artic-raitiovaunua on ollut koekäytössä matkustajaliikenteessä vuoden 2014 ajan. Uusi raitiovaunu on energiatehokkuudeltaan uusinta tekniikkaa.
Uusi sähkön tuotantotukijärjestelmä olisi pienehköjen teollisen mittakaavan aurinkosähkö-, vesivoima ja muille uusiutuvan sähkön tuotannon hankkeille (max teho noin 1 MW) liian raskas menettely lähinnä tarjouskilpailun takia. Energiatuki on edelleen tarpeen edistämään tällaisia hankkeita.