Siirry sisältöön

12 hakutulosta

Lähteet: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2012/27/EU, annettu 25 päivänä lokakuuta 2012, energiatehokkuudesta, direktiivien 2009/125/EY ja 2010/30/EU muuttamisesta sekä direktiivien 2004/8/EY ja 2006/32/EY kumoamisesta. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?
Muista: • Direktiivi puhtaiden ja energiatehokkaiden tieliikenteen moottoriajoneuvojen edistämisestä edellyttää, että hankintaviranomaiset, hankintayksiköt ja tietyt liikenteenharjoittelijat ottavat moottoriajoneuvoja ostaessaan huomioon ajoneuvon elinkaarenaikaiset energia- ja ympäristövaikutukset.
Korjausrakentamiselle on direktiivin mukaan asetettava kansalliset energiatehokkuuden vähimmäisvaatimukset.
Ekologista suunnittelua edistävä direktiivi 2005/32/EC on toinen energiatehokkaiden moottoreiden yleistymistä edesauttava säädös. Direktiivin tavoitteena on luoda puitteet energiaa käyttävien laitteiden suunnittelua koskeville vaatimuksille. Kullekin laiteryhmälle, kuten moottoreille, asetetut vaatimukset vahvistetaan erillisillä asetuksilla. Moottoreita koskeva ns.
Näiden kolmen testatun renkaan tai rengas­ sarjan mittaustulosten keskiarvon perusteella arvioidaan ilmoitettujen tietojen vaatimustenmukaisuus taulukossa 1 annetun vaihteluvälin sisällä; tai b) jos merkityt luokat tai arvot ovat peräisin direktiivin 2001/43/EY, asetuksen (EY) N:o 661/2009 tai Yhdistyneiden Kansakuntien Euroopan talouskomission säännön nro 117 ja sen myöhempien muutosten
Esimerkiksi energiapalveludirektiivi asettaa jäsenmaille yleisen indikatiivisen säästötavoitteen 9 % yhdeksässä vuodessa direktiivin voimassaolojaksolla 2008–2016. Velvoitteen täyttyminen tulisi olla todennettavissa.
Tässä oppaassa annetaan suosituksia, mutta ensisijaisesti on aina noudatettava direktiivejä, turvamääräyksiä ja laitevalmistajan ohjeita. Mikäli yrityksenne suunnittelee muutoksia laitteisiin tai paineilmajärjestelmään, kannattaa aina ensin olla yhteydessä laite- ja järjestelmätoimittajiin, jotta varmistetaan laitteen turvallinen ja asianmukainen toiminta.
Direktiivin mukainen ensimmäinen neuvoston asetus (333/2011) rauta-, teräsja alumiiniromun ns. end-of-waste-kriteereistä (EoW-kriteereistä) hyväksyttiin 31.3.2011 (Neuvoston asetus arviointiperusteista sen määrittämiseksi, milloin tietyntyyppiset romumetallit lakkaavat olemasta jätettä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2008/98/EY nojalla).
Lähteet ja lisätietoja Direktiivit, lait ja asetukset: Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi (2010/31/EU) • Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 517/2014 fluoratuista kasvihuonekaasuista ja asetuksen (EY) N:o 842/2006 kumoamisesta • Laki rakennuksen ilmastointijärjestelmien kylmälaitteiden energiatehokkuuden tarkastamisesta (489/2007), kumottu lailla (52/2013) • Ympäristöministeriön
Kaavoituksen tulee luoda edellytykset direktiiviin perustuvien rakentamismääräysten toteuttamiselle. Ilmastonäkökulmasta alueiden käytön suunnittelun tavoite on luoda vähäpäästöisen elämän puitteet. Asemakaava vaikuttaa liikenteen, rakentamisen ja rakennusten energiankulutuksen päästöihin.