Siirry sisältöön

6 hakutulosta

Ladattavaa hybridiautoa käsitellään omalla alasivullaan: Ladattava hybridiauto
Myös kiinnostus sähköautoiluun on selvästi kasvanut edellisistä vuosista ja entistä useammalla on jo sähkö- tai hybridiauto käytössä. Kotona ladattavan sähkö- tai hybridiauton omisti vastaajista 8 prosenttia. ”Muutostrendi aiempiin tuloksiin viiden viime vuoden aikana on selvä.
Ladattavissa hybridiautoissa akusto on pienempi, sillä niissä on sähkömoottorin lisäksi polttomoottori. Sähköautoilun lisääntyessä saadaan älykkäällä sähköverkolla huomattavia hyötyjä; sähköverkko voi antaa autolle virran lisäksi tiedon siitä, milloin on sopivin hetki ladata. Tämä voi tehostaa uusiutuvan energian käyttämistä omaan tarpeeseen.
Kaikissa kokoluokissa pyydettiin tarjouksia bensaja dieselkäyttöisten autojen lisäksi myös bioetanoli-, maakaasu-, sähkö- ja hybridiautoista. Ajotapakoulutuksia suositellaan Kestävien hankintojen periaatepäätöksen mukaisesti kaikille valtionhallinnon autonkäyttäjille. Tästä johtuen puitejärjestelyyn kilpailutettiin omana osa-alueena myös taloudellisen ajon koulutus.
Viime vuosina polttokennoauto näyttää kuitenkin jääneen taka-alalle täyssähköautoon ja ladattavaan hybridiautoon verrattuna. Suomen kansalliseen energia- ja ilmastostrategiaan kirjattu 250 000 sähköauton tavoite sisältää myös polttokennoautot, mutta niiden yleistyminen jää nähtäväksi.
Esilämmitetyn hybridiauton bensiininkulutus väheni ensimmäisen neljän ajokilometrin aikana –7˚ C:ssa n. 12 % ja 0˚ C:ssa n. 8 % verrattuna kylmään autoon. Esilämmityksellä saavutettu kulutushyöty painottui hybridiautolla kaupunkiajo-osuuden 2. vaiheeseen, eli ajomatkalle 2-4 kilometriä.
1