39 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriö 2013 • Menot • • • • • • Polttoaineen hankintakulut, jotka sisältävät sekä kotimaisen polttoaineen (hake) että ulkomaisen polttoaineen (POK) hankinnasta aiheutuvat kulut. Kotimaisen polttoaineen hinta muodostuu tuotanto- ja kuljetuskustannuksista sekä polttoaineen toimittajan voitosta.
Polttoaineen kustannukset lasketaan "polttoaine" -välilehdellä ottaen kattilan vuosihyötysuhteen huomioon. Sähkökustannuksiin kuuluvat kattilan ja polttoaineen syötön sähkökulut. Lämmönsiirron kustannuksia ei huomioida Korjauskustannukset lasketaan kokonaisinvestointikustannuksista ja vuosittaisten korjauskustannusten arviosta.
Kimppakyydit ovat hyvä keino vähentää polttoaineen kulutusta ja saada säästöjä. Kevennä kaasujalkaa! Vähentämällä ajonopeuttasi 10 km/h voit säästää pitkän pennin polttoainekuluissa. Säästä säätämällä. Autojen ilmastoinnin osuus on 4–10 % polttoaineen kokonaiskulutuksesta, ja säännöllinen rengaspaineiden seuranta voi säästää jopa 1,5 % polttoaineen kulutuksesta.
Utriainen rakennutti kahden megawatin kiinteän polttoaineen lämpölaitoksen kuntoutuskeskukselta vuokratulle tontille. – Kuntoutuskeskus on ostanut vuodesta 2006 lähtien kaiken lämmön, vuosittain noin 6 000 megawattituntia, mihin tarvitaan metsähaketta 3 600 kiintokuutiometriä, Utriainen kertoo.
Polttoaineen kosteussuhde (u, paino- %) Polttoaineen vesimäärän suhde kuiva-aineeseen. Polttoaineen kuiva-aine (d) Kuiva-aineen massa (kg) on polttoaineen vedettömän osan kokonaismäärä, jota käytetään kuiva-aineosuuksien vertailuperustana. Polttoaineen kuiva-aineessa on sekä palavia että palamattomia aineosia.
Toimituskosteudeksi kutsutaan kosteutta, jossa polttoaine on, kun se toimitetaan kuluttajalle. Käyttökosteus tarkoittaa käyttöön valmiin polttoaineen kosteutta. Puupolttoaineiden yhteydessä puhutaan tuorekosteudesta, joka tarkoittaa kuivattamattoman polttoaineen kosteutta. (ks. tarkemmin ominaisuuksien määritys). Kosteussuhde (u) on polttoaineen vesimäärän suhde kuiva-aineeseen.
Ajoneuvojen polttoaineen kulutus on laskettu kaasumaisista päästöistä ns. hiilitasapainoyhtälöllä, ja energiankulutus edelleen polttoaineen teoreettisen lämpöarvon perusteella. Jokainen mittaus tehtiin vain yhteen kertaan.
PALKKAKUSTANN. 66 66 % 38115 €/a POLTTOAINE 1.30 1.30 €/l 53.3 cnt/km POLTTOAINEEN KULUTUS 41.0 41.0 l/100 km VOITELUAINE 2,000 2,000 €/a 1.6 cnt/km KORJAUS/HUOLTO 17,000 17,000 €/a 13.6 cnt/km RENKAAT (PINNOITUS) 200 200 €/pinnoitus 0.6 cnt/km MUUTTUVAT KUSTANNUKSET YHT. 69.1 cnt/km HYÖTYKUORMA 37 37 tn AJOPÄIVIÄ 250 250 päivä/vuosi KUORMAMÄÄRÄ 5 5 kpl/päivä KEIKKA-AIKA 3.00 3.00 h
Tämän ehdotuksen laskettiin lisäävän polttoaineen kulutusta 11,7 GWh (230 000 €). Tarvittava investointi on noin 1 200 000 Säästöpotentiaali polttoaineissa ja omakäyttölämmössä Muiden lämpöenergiaan liittyvien toimenpide‐ehdotusten säästöpotentiaaliksi arvioitiin polttoaine‐energiaksi laskettuna yhteensä noin 0,3 GWh (7 000 €).
Auton rullatessa vapaalla polttoaineen kulutus määräytyy pelkän tyhjäkäynnin mukaan. Erityisesti autoissa, joissa ei ole polttoaineen syötön katkaisua, tämä on hyvä keino hyödyntää auton liike-energiaa.