5 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
26.11.2020 9.00 Vaihtoehtoiset käyttövoimat valtaavat automarkkinoita Uudet käyttövoimavaihtoehdot, erityisesti sähkö, vahvistavat osuuksiaan automarkkinoista, ja samalla perinteisten bensa- ja dieselkäyttöisten autojen siivu markkinoista pienenee. Useat autonvalmistajat ovat ottaneet vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivat autot mallistoonsa ja niiden kehitys etenee vauhdilla.
Poikkeuksena ovat kuljetuskäyttöön hankittavat bensiini- ja dieselhenkilöautot, joiden hiilidioksidipäästöraja on <150 g/km (Euro 5 -päästötaso).
Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –20 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 4 % (bensiini), 12 % (diesel) ja 9 % (E85). Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –7 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 3 % (bensiini), 8 % (diesel), 8 % (E85) sekä 10 % (hybridi).
Esimerkiksi kevyet hiilivedyt (kuten bensiini), likaavat lämpöpintoja vain vähän, kun taas raskaiden hiilivetyjen (kuten öljynjalostuksessa krakkauksen seurauksena syntyvä pohjaöljy) likaamistaipumus on suuri. Voidaan kuitenkin todeta, että keskimäärin nesteet likaavat lämpöpintoja herkemmin kuin kaasumaiset aineet.
Toisaalta tarjolla on jo huomattavasti enemmän biopolttoaineita sisältäviä vaihtoehtoja, kuten E85 bensiini flexfuel-mallisiin bensiiniautoihin sekä täysin uusiutuvista ja jäteraaka-aineista tehtyjä uusia dieseltuotteita.