Siirry sisältöön

38 hakutulosta

Ylijäämälämmön hyödyntäminen Polttoaineen kuivaus Teollisuus Energiatehokkuus Ylijäämälämmön taloudellinen hyödyntäminen Polttoaineen kuivaustekniikat Ylijäämälämmön taloudellinen hyödyntäminen polttoaineen kuivatustekniikat Polttoaineen kuivatustekniikat Jaakko Nummelin Ville Hankalin Markku Raiko Julkaisija Motiva, Helsinki, 1/2014 2 Johdanto Polttoaineen kuivauksen tavoitteena on
Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriö 2013 • Menot • • • • • • Polttoaineen hankintakulut, jotka sisältävät sekä kotimaisen polttoaineen (hake) että ulkomaisen polttoaineen (POK) hankinnasta aiheutuvat kulut. Kotimaisen polttoaineen hinta muodostuu tuotanto- ja kuljetuskustannuksista sekä polttoaineen toimittajan voitosta.
Polttoaineen kustannukset lasketaan "polttoaine" -välilehdellä ottaen kattilan vuosihyötysuhteen huomioon. Sähkökustannuksiin kuuluvat kattilan ja polttoaineen syötön sähkökulut. Lämmönsiirron kustannuksia ei huomioida Korjauskustannukset lasketaan kokonaisinvestointikustannuksista ja vuosittaisten korjauskustannusten arviosta.
Utriainen rakennutti kahden megawatin kiinteän polttoaineen lämpölaitoksen kuntoutuskeskukselta vuokratulle tontille. – Kuntoutuskeskus on ostanut vuodesta 2006 lähtien kaiken lämmön, vuosittain noin 6 000 megawattituntia, mihin tarvitaan metsähaketta 3 600 kiintokuutiometriä, Utriainen kertoo.
Polttoaineen kosteussuhde (u, paino- %) Polttoaineen vesimäärän suhde kuiva-aineeseen. Polttoaineen kuiva-aine (d) Kuiva-aineen massa (kg) on polttoaineen vedettömän osan kokonaismäärä, jota käytetään kuiva-aineosuuksien vertailuperustana. Polttoaineen kuiva-aineessa on sekä palavia että palamattomia aineosia.
Toimituskosteudeksi kutsutaan kosteutta, jossa polttoaine on, kun se toimitetaan kuluttajalle. Käyttökosteus tarkoittaa käyttöön valmiin polttoaineen kosteutta. Puupolttoaineiden yhteydessä puhutaan tuorekosteudesta, joka tarkoittaa kuivattamattoman polttoaineen kosteutta. (ks. tarkemmin ominaisuuksien määritys). Kosteussuhde (u) on polttoaineen vesimäärän suhde kuiva-aineeseen.
Ajoneuvojen polttoaineen kulutus on laskettu kaasumaisista päästöistä ns. hiilitasapainoyhtälöllä, ja energiankulutus edelleen polttoaineen teoreettisen lämpöarvon perusteella. Jokainen mittaus tehtiin vain yhteen kertaan.
PALKKAKUSTANN. 66 66 % 38115 €/a POLTTOAINE 1.30 1.30 €/l 53.3 cnt/km POLTTOAINEEN KULUTUS 41.0 41.0 l/100 km VOITELUAINE 2,000 2,000 €/a 1.6 cnt/km KORJAUS/HUOLTO 17,000 17,000 €/a 13.6 cnt/km RENKAAT (PINNOITUS) 200 200 €/pinnoitus 0.6 cnt/km MUUTTUVAT KUSTANNUKSET YHT. 69.1 cnt/km HYÖTYKUORMA 37 37 tn AJOPÄIVIÄ 250 250 päivä/vuosi KUORMAMÄÄRÄ 5 5 kpl/päivä KEIKKA-AIKA 3.00 3.00 h
Tämän  ehdotuksen  laskettiin  lisäävän  polttoaineen  kulutusta 11,7 GWh (230 000 €). Tarvittava investointi on noin 1 200 000     Säästöpotentiaali polttoaineissa ja omakäyttölämmössä  Muiden  lämpöenergiaan  liittyvien  toimenpide‐ehdotusten  säästöpotentiaaliksi  arvioitiin  polttoaine‐energiaksi  laskettuna  yhteensä  noin  0,3 GWh  (7 000 €). 
Auton rullatessa vapaalla polttoaineen kulutus määräytyy pelkän tyhjäkäynnin mukaan. Erityisesti autoissa, joissa ei ole polttoaineen syötön katkaisua, tämä on hyvä keino hyödyntää auton liike-energiaa.