Siirry sisältöön

50 hakutulosta

Aurinkosähköjärjestelmien sähkö- ja paloturvallisuusriskien minimoimiseksi on järjestelmän suunnittelu ja asennus toteutettava huolellisesti. Asioita, joita hyvässä suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon: Järjestelmän turvallinen käyttö varmistetaan noudattamalla aurinkosähköjärjestelmien rakentamiseen liittyviä sähkö- ja paloturvallisuusasetuksia ja -määräyksiä.
Pien-CHP eli pienimuotoinen sähkön ja lämmön tuottaminen on myös tullut yhä kannattavammaksi. Lämpölaitokselle ja hakevarastolle täytyy olla tilaa lähellä lämmitettäviä kiinteistöjä. Hakkeen kuljetukset tulee myös ottaa huomioon. Lämpöä hankkiessa voi samalla selvittää, olisiko yrittäjä kiinnostunut tuottamaan myös sähköä.
Oma energiantuotanto Valtio, kunnat ja kuntayhtymät tuottavat ja hankkivat vuosittain mittavia määriä sähkö- ja lämpöenergiaa. Sähkömarkkinoiden avauduttua kuntien asema paikallisena energiantuottajana on muuttunut. Nykyisin kunnat voivat toimia energiantuottajina, hankkijoina tai molempina.
Vaurioituneet aurinkopaneelit voivat tuottaa sähköä. Aurinkosähköjärjestelmissä on myös muita vaaratekijöitä. Katolla olevat aurinkopaneelit voivat pudota pelastushenkilöstön päälle tai pelastushenkilö voi pudota liukkaan aurinkopaneelin päältä.
Energiahankkeen ansiosta Hes-pron kiinteistön primäärienergian kulutuksen arvioidaan laskevan 30 prosenttia. – Kaiken kaikkiaan kiinteistöstä tulee hiilinegatiivinen, kun sisäisten energiavirtojen ja aurinkopaneelien lisäksi kaikki ostettava sähkö on uusiutuvaa.
Polttokennoauto toimii sähköllä, mutta sen suorituskyky lähenee polttomoottoriauton suoritusarvoja.
Pystyasennuksessa paneelit tuottavat keväällä ja syksyllä myös päivän aikana tasaisemmin ja enemmän sähköä kuin optimikulmaan asennetut paneelit.
Sähkömoottori saa energiansa ajoakustosta, jonka turvin voidaan haluttaessa ajaa lyhyitä matkoja kokonaan sähköllä. Akustoa ladataan ajon aikana moottorijarrutuksissa ja lisäksi polttomoottorin voimin kevyissä ajotilanteissa. Sähkömoottorin ansiosta hybridiautossa pärjätään pienemmällä polttomoottorilla, jota lisäksi pystytään käyttämään ihanteellisella kuormituksella.
Käytettäessä kestävästi tuotettua sähköä hiilidioksidipäästökin putoaa murto-osaan. HSL:n vuokraamat bussit tulevat koekäyttöön Espoossa ja Helsingissä. Koekäyttö kestää neljä vuotta ja hankkeen budjetti on enintään 6 miljoonaa euroa.
Laitteiden energiakulutusta, kylmähuoneista, tiskikoneisiin ja monitoimiuuneista sekoittaviin patoihin seurataan yksityiskohtaisesti, keskimäärin sähköä kuluu 1,5 kwH annosta kohden. Ravintolan kuljetukset suunnitellaan yhä tarkemmin. Tavaratoimittajat käyvät harvemmin ja tuovat kerralla isompia eriä.