58 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Takaisin Ylijäämälämmön taloudellinen hyödyntäminen – Polttoaineen kuivaustekniikat Julkaisun kieli Suomi Laajuus 58 sivua Julkaisuvuosi 2014 Lataa Ylijäämälämmön taloudellinen hyödyntäminen – Polttoaineen kuivatustekniikat Lue Teollisuuden hukkalämpö hyödyksi Kuvaus Ylijäämälämpöä voi hyödyntää yrityksen tarvitseman raaka-aineen tai polttoaineen kuivatukseen.
- Etusivu » Ajankohtaista » Julkaisut » Teollisuus » Ylijäämälämmön taloudellinen hyödyntäminen – Polttoaineen kuivaustekniikat
- Etusivu » Ajankohtaista » Julkaisut » Kaikki julkaisut » Ylijäämälämmön taloudellinen hyödyntäminen – Polttoaineen kuivaustekniikat
20.5.2024 10.00 TEM: Lakiluonnos fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta lausunnolle Työ- ja elinkeinoministeriö on lähettänyt lausunnolle luonnoksen hallituksen esityksestä, jossa ehdotetaan säädettäväksi uusi laki fossiilisen polttoaineen jakelun päästökaupasta.
Polttoaine voidaan syöttää palotilaan myös pumppusuuttimilla, joissa kullekin sylinterille menevä polttoaine paineistetaan vasta juuri ennen ruiskutusta. Polttoaineen paine voi olla yli 2000 baria, mikä asettaa polttoaineen laadulle ja ruiskutusjärjestelmän materiaaleille korkeat vaatimukset.
Vaihtoehtoisen polttoaineen saatavuuskaan ei ole aina ollut niin turvattua kuin on odotettu. Nykyisin FlexFuel-autot eivät tekniikaltaan juurikaan eroa bensiiniautoista. Lähinnä polttoaineen kanssa kosketuksiin joutuvat materiaalit voivat erota toisistaan.
Polttoaine syttyy dieselissä puristustahdin aikana kohonneen paineen vaikutuksesta, eikä sytytystulppia tarvita.
Pakokaasut sisältävät pääasiassa samoja hiilivetyjä kuin polttoaine. Polttoaineen hiilivetyketjut kuitenkin usein katkeavat (krakkautuvat) ja yhdistyvät (polymeroituvat), joten pakokaasuissa on myös muita kuin polttoaineen sisältämiä hiilivety-yhdisteitä.
Biopolttoaineen CO 2 -päästöihin lasketaan vain raaka-aineen tuotannossa ja polttoaineen jalostuksessa syntyvät päästöt. Jätepohjaisen etanolin tuotannon päästöt ovat vähäiset, ja niinpä korkeaseosetanolin tapauksessa kylmäkäynnistystä parantavat bensiinin erikoiskomponentit muodostavat käytännössä tämän polttoaineen aiheuttaman fossiilisen CO 2 -päästön.
Auton pakoputken päästä tulevan hiilidioksidin määrä riippuu energiankulutuksesta ja polttoaineen kemiallisesta koostumuksesta, ei siitä, onko polttoaine fossiilista vai bioperäistä. Fossiilisen polttoaineen palaessa hiilidioksidista vain osa sitoutuu kasveihin ja suurin osa nostaa ilmakehän CO 2 -pitoisuutta.
Plussat: nykyisiin autoihin sopivaa polttoainetta (E10 tai E5) on saatavilla kaikkialla valmistuskustannuksiltaan edullinen polttoaine oikein käytettynä huoleton ja turvallinen Miinukset: uusiutumaton, fossiilinen polttoaine, jossa bio-osuus on rajallinen (max. 10 tilavuus-%, energiana noin 6,7 %) vanhemman auton käyttäjän on tiedettävä, soveltuuko E10 hänen autoonsa tulenarka Uusiutuvan
DME vaatii kuitenkin täysin tavallisesta dieselmoottorista poikkeavan polttoainejärjestelmän, jossa polttoaine varastoidaan painesäiliöihin. Myös DME:n huono voitelevuus aiheuttaa polttoaineen syöttöjärjestelmään muutostarpeita dieselöljyyn verrattuna. Maakaasusta DME eroaa siten, että sitä ei voi sekoittaa fossiiliseen dieselöljyyn.