Siirry sisältöön

73 hakutulosta

Tukea ja rahoitusta tarvitaan myös uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä, jotka osaltaan sekä tukevat esim. yritystoiminnan kasvua mutta edistävät myös esim. uusiutuvan energiankäyttöä tai energiamurrosta. Tutkimus: Tutkimusta viedään eteenpäin harkittujen teoria- ja aineistovalintojen kautta, joten teoria on tutkimuksen selvityksestä erottava tekijä.
On myös huomioitavaa, että esimerkiksi puutuoteteollisuuden pölynpoistoratkaisuissa suodatettu ilma saatetaan palauttaa takaisin tuotantotilaan, mikä onkin energiankäytön kannalta järkevää. Ilmaa saatetaan myös suodattaa 1 kierrättämällä ilmaa erillisten suodatinlaitteiden läpi.
Kuva 2 Esimerkki raaka-aineiden kuljetusten energiankäytön ja hiilidioksidipäästöjen esittämisestä tuotteittain 14000 12000 10000 8000 6000 4000 2000 0 1000 800 600 MJ / tonni 400 CO2 kg / tonni 200 0 Raaka-aine 1Raaka-aine 2Raaka-aine 3 2.3.5 Kuljetuskaluston tekniset ominaisuudet Energiankäytössä kuvataan kuljetuskaluston, esim. autokaluston keskeiset energiankulutukseen ja päästökuormitukseen
Tulevia rahoitushakuja EU Horisontti -ohjelman Tehokas, kestävä ja inklusiivinen energiankäyttö teeman haut avautuvat 17.9.2024 ja hakuaika päättyy 21.1.2025 Ruokaviraston seuraava tukikierros yksityis- ja julkisoikeudellisille yhteisöille luonnonvara - ja ilmastoyhteistyöhankkeisiin sekä yleishyödyllisiin ympäristö- ja ilmastoinvestointeihin on avoinna 1.10.2024–31.1.2025 Tulevia rahoitukseen
Seuranta Tavoite: Esittää energiankäytön seurannan merkitys sekä keinoja sen toteuttamiseksi.
Lämmityksen ja ilmanvaihdon lisäksi taloyhtiön kannattaa kiinnittää muihinkin olosuhteisiin tai energiankäyttöön vaikuttavien tekijöiden, kuten ikkunoiden ja ovien tiivisteiden kuntoon, käyttövesiverkoston toimintaan sekä hanojen virtaamiin.
Lämmityksen ja ilmanvaihdon lisäksi taloyhtiön kannattaa kiinnittää muihinkin olosuhteisiin tai energiankäyttöön vaikuttavien tekijöiden, kuten ikkunoiden ja ovien tiivisteiden kuntoon, käyttövesiverkoston toimintaan sekä hanojen virtaamiin.
Juhani Laurikko on tutkinut liikenteen energiankäyttöä ja ympäristövaikutuksia Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:ssä reilut 35 vuotta. Laurikko kertoo, miksi liikenteessä tarvitaan erilaisia käyttövoimia. Tutustu seuraavaksi vaihtoehtoisiin käyttövoimiin! ⬇️ Useat autonvalmistajat tekevät vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttäviä ajoneuvoja useissa eri hintaluokissa.
Ne eivät sovellu pienille yrityksille, joilla ei ole omaa energia-alan osaamista eikä usein tietoa siitä, miten omaa energiankäyttöä voisi tehostaa. Tarvitaan käytännönläheisiä, helposti käyttöönotettavia keinoja seurata ja parantaa omaa energiankäyttöä.
Yhtä oikeaa vaihtoehtoa ei ole, vaan valinta on tehtävä aina kohteen sekä kohteen energiankäytön ja tarpeiden mukaan. Tilalle voidaan laittaa esimerkiksi: maalämpö ilmavesilämpöpumppu pellettilämmitys sähkölämmitys kaukolämpö, siellä missä se on saatavilla. Monesti investointikustannuksiltaan kalliimpi vaihtoehto tuo pienemmät energiakulut ja päinvastoin.