Siirry sisältöön

226 hakutulosta

Suomen tuulivoimalat tuottivat vuonna 2023 sähköä 14,4 TWh, mikä vastasi noin 18 prosenttia Suomen sähkönkulutuksesta. Tuulivoima-ala on saavuttanut vuodelle 2020 asetetun noin 6 prosentin tuotantotavoitteen, vaikka syöttötariffin koko tuulivoimakiintiö ei tullutkaan täyteen.
Sähkön ja lämmön tuotanto Päästövähenemä 200 50 100 0 0 2018 2019 2020 2021 2022 Kuva 4.
Tavoitteeseen pääsemiseksi uusiutuvan sähkön tuotantoa kilpailutettiin loppuvuodesta 2018 uuden tuotantotukilain mukaisesti. Energiavirasto järjesti teknologianeutraalin tarjouskilpailun 1,4 terawattitunnin tuotannosta.
Sähköauton sisätilojen lämmitys tapahtuu akusta saatavalla sähköllä. Sähköauto ei tuota hukkalämpöä kuten polttomoottoriauto. Mitä lämpimämpänä sisätiloja pidetään, sitä vähemmän sähköä jää käytettäväksi ajamiseen. Tavallisessa arkikäytössä tämä ei ehkä ole ongelma, mutta pidemmillä matkoilla asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
Lämmön yhteistuotanto: yhdistetyllä sähkön- ja lämmöntuotannolla tuotettu lämpö.
Pien-CHP eli pienimuotoinen sähkön ja lämmön tuottaminen on myös tullut yhä kannattavammaksi. Lämpölaitokselle ja hakevarastolle täytyy olla tilaa lähellä lämmitettäviä kiinteistöjä. Hakkeen kuljetukset tulee myös ottaa huomioon. Lämpöä hankkiessa voi samalla selvittää, olisiko yrittäjä kiinnostunut tuottamaan myös sähköä.
Oma energiantuotanto Valtio, kunnat ja kuntayhtymät tuottavat ja hankkivat vuosittain mittavia määriä sähkö- ja lämpöenergiaa. Sähkömarkkinoiden avauduttua kuntien asema paikallisena energiantuottajana on muuttunut. Nykyisin kunnat voivat toimia energiantuottajina, hankkijoina tai molempina.
Turvaominaisuuksiin kuuluu, että latauspistorasiassa on sähköä vain, kun auto liitettynä ja sähköiset suojalaitteet estävät sähkön syötön vikatilanteissa. Latauslaitteesta ei voi saada sähköiskua. Latauslaitteiden iskunkestävyys ja sääsuojaus testataan. Testatut laitteet kestävät normaalia käyttöä ja kolhuja eikä niihin mene vettä tai pölyä, joka voisi vahingoittaa laitetta.
Vaurioituneet aurinkopaneelit voivat tuottaa sähköä. Aurinkosähköjärjestelmissä on myös muita vaaratekijöitä. Katolla olevat aurinkopaneelit voivat pudota pelastushenkilöstön päälle tai pelastushenkilö voi pudota liukkaan aurinkopaneelin päältä.
Polttokennoautot Sähkön käyttäminen auton energiana vaatii joko sähkön varastoimista autossa tai sähkön johtamista autoon johtimilla. Sähköä voidaan myös tuottaa autossa polttokennossa monilla eri reaktioaineilla. Polttokennolla tarkoitetaan polttoainekennoa (Fuel Cell), jossa syntyy sähköenergiaa, kun reaktioaine reagoi hapen kanssa.