Siirry sisältöön

85 hakutulosta

Takaisin Ylijäämälämmön taloudellinen hyödyntäminen – Polttoaineen kuivaustekniikat Julkaisun kieli Suomi Laajuus 58 sivua Julkaisuvuosi 2014 Lataa Ylijäämälämmön taloudellinen hyödyntäminen – Polttoaineen kuivatustekniikat Lue Teollisuuden hukkalämpö hyödyksi Kuvaus Ylijäämälämpöä voi hyödyntää yrityksen tarvitseman raaka-aineen tai polttoaineen kuivatukseen.
Nelitahtisen moottorin neljä eri vaihetta moottorin kierrossa kahden kampiakselikierroksen aikana ovat: sylinterin täyttö ilman ja polttoaineen seoksella; seoksen puristaminen kokoon; polttoaineen palamisen aiheuttava työ; ja sylinterin tyhjentäminen palamiskaasuista.
Polttoaine voidaan syöttää palotilaan myös pumppusuuttimilla, joissa kullekin sylinterille menevä polttoaine paineistetaan vasta juuri ennen ruiskutusta. Polttoaineen paine voi olla yli 2000 baria, mikä asettaa polttoaineen laadulle ja ruiskutusjärjestelmän materiaaleille korkeat vaatimukset.
Vaihtoehtoisen polttoaineen saatavuuskaan ei ole aina ollut niin turvattua kuin on odotettu. Nykyisin FlexFuel-autot eivät tekniikaltaan juurikaan eroa bensiiniautoista. Lähinnä polttoaineen kanssa kosketuksiin joutuvat materiaalit voivat erota toisistaan.
Polttoaine syttyy dieselissä puristustahdin aikana kohonneen paineen vaikutuksesta, eikä sytytystulppia tarvita.
Pakokaasut sisältävät pääasiassa samoja hiilivetyjä kuin polttoaine. Polttoaineen hiilivetyketjut kuitenkin usein katkeavat (krakkautuvat) ja yhdistyvät (polymeroituvat), joten pakokaasuissa on myös muita kuin polttoaineen sisältämiä hiilivety-yhdisteitä.
Biopolttoaineen CO 2 -päästöihin lasketaan vain raaka-aineen tuotannossa ja polttoaineen jalostuksessa syntyvät päästöt. Jätepohjaisen etanolin tuotannon päästöt ovat vähäiset, ja niinpä korkeaseosetanolin tapauksessa kylmäkäynnistystä parantavat bensiinin erikoiskomponentit muodostavat käytännössä tämän polttoaineen aiheuttaman fossiilisen CO 2 -päästön.
Auton pakoputken päästä tulevan hiilidioksidin määrä riippuu energiankulutuksesta ja polttoaineen kemiallisesta koostumuksesta, ei siitä, onko polttoaine fossiilista vai bioperäistä. Fossiilisen polttoaineen palaessa hiilidioksidista vain osa sitoutuu kasveihin ja suurin osa nostaa ilmakehän CO 2 -pitoisuutta.
Hiilidioksidipäästöjä polttoaineen vaihdos vähentää arviolta noin 240 000 kiloa vuodessa. Hankinta voitiin tehdä suorahankintana, sillä toistaiseksi markkinoilla ei ole kilpailevia vastaavia tuotteita. Vuoropuhelu polttoaineentuottajan kanssa sujui joustavasti ja polttoaineen jakelun järjestäminen onnistui lyhyellä toimitusajalla.