43 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Sähköauto kytketään rasiamalliseen latausasemaan erillisellä latauskaapelilla. Yksityisten kiinteistöjen latauspisteistä saa lisätietoa "Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon" -oppaasta. Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon Kuva. Sähköauton kytkentä latauspisteeseen.
Latauspisteiden toiminta Varsinaisessa sähköauton latauspisteessä on suojakannen alla oleva pistorasia, johon sopii sähköauton lataukseen tarkoitettu latausjohto. Latauspisteessä on usein myös käyttöpainike sekä toimintavalmiudesta ja latauksen tilasta kertovia merkkivaloja.
Sähköauton lataus Sähköautoa on hyvä ladata aina, kun auto on pysäköitynä pidempään, kuten kotona yön aikana ja päivällä töissä ollessa. Kotilataus helpottaa päivittäistä lataamista, mutta myös työpaikkojen latauspisteissä ja julkisissa latauspisteissä voi täydentää akkuja.
Latauspisteet taloyhtiöihin Sähköautojen yleistyessä yhä useamassa taloyhtiössä mietitään, miten asukkaille voidaan tarjota mahdollisuus lataamiseen. Etenemisvaihtoehtoja on useita, ja hankkeen edistäminen on yhtiön hallituksen vastuulla.
Latauksen valmisteleminen hallituksen toimesta Asunto-osakeyhtiön hallitus voi valmistella lataushanketta tekemällä osakaskyselyn, jolla selvitetään osakkailta sähköauton latauksen tarvetta lähikuukausina ja seuraavan 5 vuoden kuluessa. Kyselyn tuloksena hallitus voi arvioida tarvittavia toimia.
Sähköautojen lataus Sähköautojen sähkön varastointipotentiaali riippuu sähköauton tyypistä. Täyssähköautoissa akuston koko on useita kymmeniä kilowattitunteja. Ladattavissa hybridiautoissa akusto on pienempi, sillä niissä on sähkömoottorin lisäksi polttomoottori.
Sähköauton kotilatauksen kustannukset ovat huomattavasti polttomoottoriauton polttoainekustannuksia alemmat, vaikka sähkön hinta nousisi tuntuvastikin. Energian hinnan nousu nostaa tyypillisesti myös polttonesteiden hintaa. Sähköauton lataaminen julkisissa latauspisteissä on yleensä kotilatausta kalliimpaa.
Sähköautojen lataus taloyhtiöissä Sähköautojen sähkön varastointipotentiaali riippuu sähköauton tyypistä. Täyssähköautoissa akuston koko on useita kymmeniä kilowattitunteja. Ladattavissa hybridiautoissa akusto on pienempi, sillä niissä on sähkömoottorin lisäksi polttomoottori.
Kiinteistöissä tulisi siksi huolehtia, että latauspisteet täyttävät sähköauton latausvaatimukset. Vastuu latauspisteiden sähköturvallisuuden varmistamisesta on kiinteistön omistajalla. Toinen tulipaloriskin aiheuttaja on onnettomuustilanne, jossa akkuun kohdistuu mekaaninen vaurio, isku tai liian korkea lämpötila. Akkupaloa voi olla vaikea sammuttaa johtuen lämpökarkaamisesta.
Sähköautojen hinnan arvioidaan laskevan tavanomaisten polttomoottoriautojen hintojen tasolle vuoden 2025 tienoilla, mikä osaltaan tulee tukemaan sähköautojen myynnin kasvua.