Siirry sisältöön

26 hakutulosta

Diesel Dieselöljy on sitä yleisemmin käytetty polttoaine mitä suuremmasta autosta on kyse ja mitä enemmän ajetaan. Ammattiliikenteessä – kuorma-, linja- ja pakettiautot, taksit, traktorit, työkoneet ja laivat – käytetään lähes poikkeuksetta dieseliä. Myös yksityiskäytössä dieselistä on tullut entistä suositumpi pienen polttoaineenkulutuksensa vuoksi.
Uusiutuva diesel Dieselpolttoaineeseen sekoitetaan nykyään uusiutuvista raaka-aineista tuotettua dieseliä, joka voi olla kotimaista uusiutuvaa dieseliä tai joissain tapauksissa myös perinteistä biodieseliä. Uusiutuvaa dieseliä voi tankata huoletta, sillä se soveltuu kaikkiin dieselmoottoreihin.
Typen oksidien rajoittamiseksi tarvitaan kuitenkin varsin monimutkaista ja kallista tekniikkaa, esimerkkinä SCR-katalysaattori ja urearuiskutus, ja tämä heikentää jatkossa dieseleiden hintakilpailukykyä varsinkin edullisissa autoissa. Jos autossa on urearuiskutus, ureasäiliö joudutaan täyttämään aika ajoin.
Esimerkiksi vuonna 2018 dieselien osuus käytettynä maahantuoduista henkilöautoista oli 58 prosenttia. Paljon ajavalle dieselmoottori on pitkään ollut Suomessa taloudellisin vaihtoehto, sillä vaikka dieselistä joutuu maksamaan käyttövoimaveron ja polttoaineen hintaetu on kaventunut, on dieselin kulutus selvästi bensiinimoottoria pienempi.
– uusiutuva diesel jätepuusta Diesel (B7, FAME) 9,9 – – Diesel (B20, uusiutuva diesel) 9,9 – – Maakaasu 13,9 kWh/kg 255 – Biokaasu 13,9 kWh/kg 54 – 83 67 – 79 % yhdyskuntajäte – kuivalanta Sähkö – 0 – 89 – 600 – uusiutuva – keskimääräinen – marginaaliperusteinen *) fossiiliseen vertailupolttoaineeseen nähden (esimerkiksi etanolilla bensiini, biokaasulla maakaasu jne.) **) EU:n alueella
Uusiutuvaa dieseliä käytetään myös normaalin fossiilisen dieselin joukossa seoksena; esimerkiksi Neste Pro Dieselissä on vähintään 15 prosenttia uusiutuvaa dieseliä. Neste Oy: Neste MY -asemat Maakaasu ja biokaasu Maakaasun ja biokaasun tankkausasemia oli kesällä 2019 Suomessa kaikkiaan 44 kpl.
Käyttöönottopäätös ei herättänyt juurikaan vastarintaa työntekijöiden keskuudessa, sillä asia nähdään myös terveys- ja työturvallisuuskysymyksenä, sillä uusiutuvan dieselin pienhiukkas- ja haitta-ainepäästöt ovat tavallista dieseliä pienemmät. Hiilidioksidipäästöjä polttoaineen vaihdos vähentää arviolta noin 240 000 kiloa vuodessa.
Diesel tuli mallistoon bensiinimoottoria taloudellisemmaksi mutta hankintahinnaltaan kalliimmaksi vaihtoehdoksi. Polttoaineen saatavuuden kanssa ei ollut ongelmia, sillä raskaat ajoneuvot käyttivät jo tuolloin pääosin dieseliä. Tuon ajan dieselmallit olivat moottorin suuremmasta iskutilavuudesta huolimatta bensiinimalleja hitaampia, meluisampia ja painavampia.
Tyhjäkäynnillä ja matalilla kuormituksilla moottori toimii suurimmaksi osaksi dieselillä, mutta kuormituksen kasvaessa kaasun osuus käytetystä polttoaineesta lisääntyy, ja dieselin osuus on enää noin 10 prosenttia. Dieselin käytön takia tällainen moottori ei ole päästöiltään yhtä puhdas kuin pelkkää kaasua käyttävä moottori.
Uusiutuva diesel on niin sanottu drop in -polttoaine, joka soveltuu 100 prosentin seoksena ongelmitta useimpiin dieselautoihin. Soveltuvuus pitää kuitenkin aina tarkistaa erikseen jokaisesta automallista, koska fossiilista dieseliä pienemmän tiheytensä takia kaikki autonvalmistajat eivät hyväksy uusiutuvaa dieseliä sataprosenttisena seoksena polttoaineeksi.