81 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Maakaasu on rikitön polttoaine ja sen hiukkaspäästöt ovat vähäiset. Maakaasua voidaan pitää fossiilisista polttoaineista ympäristöystävällisimpänä.
Ammattilaisen tekemä määräaikaishuolto takaa puhtaan palamisen ja polttoaineen tehokkaan käytön. Kattila nuohotaan ja poltin huolletaan noin kerran vuodessa. Öljysäiliö on hyvä puhdistaa 5–10 vuoden välein säiliöstä riippuen.
Biomassoista voidaan jalostaa kiinteän polttoaineen lisäksi kaasumaisia ja nestemäisiä polttoaineita. Biomassoja saadaan useista eri lähteistä – metsistä, pelloilta ja maataloudesta, teollisuuden sivuvirroista ja jätteistä. Metsäteollisuus on selkeästi suurin bioenergian tuottaja ja käyttäjä Suomessa.
hyödyntämiseen Sähköistämällä energiatehokkuutta teollisuudessa - kirjallisuusselvitys Sähkömoottoreiden hankintaopas Teollisuuden tekninen eristys & energiatehokkuus Teollisuuden uunit ja energiatehokkuus Teollisuusuunien energiatehokkuus Tuotannon hukkalämpö hyödyksi Ylijäämälämmön taloudellinen hyödyntäminen – Lämpöpumppu- ja ORC-sovellukset Ylijäämälämmön taloudellinen hyödyntäminen – Polttoaineen
Takaako sertifioitu ympäristöjärjestelmä tai liittyminen kuljetusalan energiatehokkuussopimukseen, että tarjoaja seuraa polttoaineen-/energiankulutusta? Millä tavoin raskaan kaluston kuljetushankinnoissa voidaan ottaa energiatehokkuus ja hiilidioksidipäästöt huomioon?
Hankkeessa julkaistiin selvitykset, jotka tarkastelivat: lämpöpumppujen ja ORC-tekniikan mahdollisuuksia ylijäämälämmön hyödyntämisessä, ylijäämälämmön hyötykäyttöä polttoaineen kuivatuksessa sekä keinoja hyödyntää ylijäämälämpöä erityyppisissä teollisuuskohteissa. Viestinnällä mediajulkisuutta Hankkeen aikana Motiva viesti aktiivisesti teollisen ylijäämälämmön hyödyntämisestä.
Puusta tuli kaukolämmön merkittävin polttoaine vuonna 2013. Suurin osa puupolttoaineesta on metsähaketta. Kuva 2. Kaukolämmön tuotannossa fossiilisten polttoaineiden osuus oli 29,9 prosenttia ja uusiutuvalla energialla ja hukkalämmöllä tuotetun hiilidioksidineutraalin kaukolämmön osuus oli 49,4 prosenttia vuonna 2019. Turpeen osuus oli 15,1 prosenttia.
Joukkoliikennettä hyödynnettäessä voidaan usein välttää oman auton käyttäminen työmatkan ruuhkaisimmalla osalla, joka on polttoaineen kulutuksen, päästöjen ja myös oman ajankäytön kannalta työmatkan hankalin osa. Ruuhkien ja päästöjen vähenemisen lisäksi myös pysäköintipaikkojen tarve työpaikalla tai työpaikan ympäristössä vähentyy.
Polttoaineen hankinnan lisäksi yrittäjä huolehtii lämpökeskuksen toiminnasta ja saa tuloa lämmitettävään kiinteistöön tai lämpöverkkoon tuotetusta energiasta. Lämpölaitokset voivat olla kiinteistön omistajan tai yrittäjän omaisuutta, ja niiden teho vaihtelee muutamasta sadasta kilowatista useampaan megawattiin. Kuva.
Puu on edullisin polttoaine, mutta vaatii paljon säilytystilaa ja kattilan käyttö ja huolto vaativat käsityötä. Pelletti on kalliimpi polttoaine, mutta lämmittäminen sillä on puulämmitystä helpompaa. Kannattaakin siis miettiä, miten paljon on valmis tekemään lämmityksen eteen töitä ja onko kiinteistössä tilaa säilyttää polttoainetta.