Siirry sisältöön

81 hakutulosta

Polttoaineen syöttö Vanhoissa bensiinimoottoreissa polttoaine syötettiin moottoriin kaasuttimella, joka ei aina taannut moottorin tarpeisiin nähden sopivaa polttoaineannosta.
Käytetyn henkilöauton energiamerkki -palvelusta saat rekisterinumeron perusteella energiamerkin, josta selviää muun muassa henkilöauton päästötiedot, polttoaineen kulutus ja arvio vuosikustannuksista, ajoneuvoveron määrä ja tieto paljonko auto kuluttaa suhteessa EU-päästötavoitteeseen.
Turvallisuus Etanoli on huomattavasti bensiiniä syövyttävämpi aine, mikä pitää ottaa huomioon kaikissa komponenteissa, jotka ovat polttoaineen kanssa kosketuksissa. Maakaasu on herkästi palava kaasu, joka varastoidaan autoissa 200 barin paineeseen.
E85-polttoaineen tankkaus on yhtä helppoa, nopeaa ja siistiä kuten bensiinillä. FlexFuel-autoon voi tankata myös bensiiniä. Korkeaseosetanolilla ajettaessa FlexFuel-auton toimintamatka tankillisella on noin neljänneksen pienempi kuin bensiiniautolla, eli noin 500–700 km. Verotus kevyempi kuin bensiiniautolla FlexFuel-autosta peritään vain autovero ja ajoneuvoveron perusosa.
Muuten polttoaine vähitellen haihtuu lämmittimestä ja lämmittimen käynnistäminen vaatii erikoistoimia tai huollossa käyntiä. Joissakin kiinteistöissä ulkolämpötilan mukaan säätyvä, katkova virransyöttö saattaa rasittaa sähkövastusta liikaa, mikä voi johtaa esilämmittimen vaurioitumiseen.
Plussat: vakiintunutta ja luotettavaa tekniikkaa toistaiseksi edullinen polttoaine (maakaasu) mahdollisuus myös kotimaisen uusiutuvan polttoaineen (biokaasu) ja tarvittaessa bensiinin käyttöön bensiinitankki mahdollistaa joustavan käytön myös kaasutankkausasemaverkon ulkopuolella Miinukset: maa- ja biokaasun tankkausasemaverkosto vielä rajoittunut ajoneuvotarjonta toistaiseksi suppeampi
Useimmissa EU-maissa autojen ja polttoaineen verotus ohjaakin kuluttajia valitsemaan entistä vähemmän kuluttavia autoja. Moderneissa hybridiautoissa polttoaineen kemiallinen energia hyödynnetään tehokkaammin kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa autoissa, koska auton jarruttamisessa hukattavasta liike-energiasta osa saadaan otettua talteen myöhempää kiihdytystä varten.
Näistä syistä tarvitaan muun muassa kokonaan uusi korkeapaineinen polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, ja esimerkiksi polttoaineen siirtopumput on sijoitettava polttoainesäiliöihin kavitaation estämiseksi eli, ettei DME ei kiehuisi paineen laskun vuoksi.
Auringolla lämmitetään tavallisimmin käyttövettä, mutta aurinkolämpö voidaan liittää mainiosti myös muihin vesikiertoisiin lämmitysjärjestelmiin ja vähentää näin polttoaineen- tai sähkönkulutusta. Aurinkolämpöjärjestelmä on mahdollista liittää myös kaukolämpöverkkoon.
Puu on edullisin polttoaine, mutta polttoaineen säilytys vaatii paljon tilaa. Kattilan käyttö ja huolto vaativat käsityötä. Pelletti on kalliimpi polttoaine, mutta käyttö on helpompaa kuin puulämmityksessä. Maalämpöinvestointi on kalliimpi kuin kattilainvestoinnit, mutta sen käyttökustannukset ovat nykyisillä sähkön hinnoilla edullisemmat.