Siirry sisältöön

47 hakutulosta

Lue lisää 17.6.2024 Hiilidioksidin talteenotosta, hyötykäytöstä ja varastoinnista apua jätteenpolton ongelmiin Jätteenpoltto on yleistä Pohjoismaissa. Sen avulla vähennetään kaatopaikoille päätyvän jätteen määrää ja saadaan energiaa kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön pääasiassa kaukolämpöverkkojen kautta.
RDE-testissä mitataan ajon aikana hiilidioksidin (CO 2 ) lisäksi useimmat terveydelle haitalliset päästöt, joita ovat palamattomat hiilivedyt (HC), hiilimonoksidi (CO), typenoksidit (NO x ) ja hiukkaspäästöt (PM).
Mukaan voivat… uutinen 17.6.2024 Hiilidioksidin talteenotosta, hyötykäytöstä ja varastoinnista apua jätteenpolton ongelmiin Jätteenpoltto on yleistä Pohjoismaissa.
Tekoaltaan alle jääviltä alueilta voi ilmakehään vuotaa myös hiilidioksidia ja metaania erityisesti jos veden peittämiltä alueilta ei korjata puita pois. Tällaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat isompi ongelma lämpimillä trooppisilla alueilla kuin viileämmillä pohjoisilla vyöhykkeillä.
Rakennusmateriaalina puu sitoo hiilidioksidia rakennuskantaan. Erityisesti massiivipuun käyttö rakennuskannassa muodostaa pitkäaikaisia hiilivarastoja. Puu on materiaalina monipuolinen, muuntautuva ja se koetaan miellyttäväksi. Puu soveltuu myös joustavasti käytettäväksi eri materiaalien kanssa. Uudet modernit puurakennukset ovat monelle kunnalle ylpeyden aihe ja arvovalinta.
Hiilidioksidi, CO 2 : Hiilestä ja hapesta koostuva kemiallinen yhdiste, joka esiintyy normaaliolosuhteissa kaasuna. Se on luonnollinen osa hiilen kiertoa maapallolla. Se on myös kasvihuonekaasu, joka pidättää lämpöä maan ilmakehässä. Fossiilisten polttoaineiden käyttö lisää hiilidioksidin määrää ilmakehässä.
Ajankohtaista 17.6.2024 Hiilidioksidin talteenotosta, hyötykäytöstä ja varastoinnista apua jätteenpolton ongelmiin Jätteenpoltto on yleistä Pohjoismaissa. Sen avulla vähennetään kaatopaikoille päätyvän jätteen määrää ja saadaan energiaa kotitalouksien ja teollisuuden käyttöön pääasiassa kaukolämpöverkkojen kautta.
Yhdestä diesellitrasta syntyy 2660 grammaa hiilidioksidia. Käyttö ja turvallisuus Dieselpolttoainetta on saatavilla kaikkialla, ja oikein käytettynä se on turvallista. Polttoaineen saatavuus ei rajoitu yksin raakaöljyyn, sillä maakaasusta voidaan valmistaa synteettistä dieselkomponenttia (GTL), jonka tuotanto on kasvussa maailmalla.
Kehittyneemmissä LTO-laitteissa on hiilidioksidi- ja kosteusantureita, jolloin ilmanvaihdon määrää säädetään automaattisesti ilmanlaadun mukaan.
Laki ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioimisesta julkisissa hankinnoissa (1509/2011) on niin ikään tuonut kilpailutuksiin kriteereitä, jotka liittyvät ajoneuvojen energiankulutukseen, hiilidioksidi-, typenoksidi- sekä hiilivety- ja hiukkaspäästöihin.